מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ ישראל

יום ההגעה לישראל
סבא יצחק בבית דפוס במרוקו
סיפורו של סבי יצחק מור יוסף

סבא יצחק מור יוסף נולד במרקש שבמרוקו ב1920.

סבי עבד בדפוס במרוקו, והיה כותב מאמרים, וכורך דפים. הוא אהב מאוד את עבודתו. כשהחמיר המצב במרוקו, הם החליטו לעלות לישראל. המצב החמיר עקב טרור במדינה, והיחס העוין כלפי היהודים.

יהדות מרוקו היא הקהילה היהודית הגדולה בארצות ערב, ובעבר הייתה הקהילה היהודית הגדולה בארצות האסלאם.

לאורך הדורות הייתה יהדות מרוקו מרכז ליצירה תרבותית, ספרות ענפה ושירה עברית חוברו בה על ידי דורות של מלומדים יהודים. מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים השתלבה בתרבות של יהודי מרוקו לאחר גירוש ספרד, והשפעתה ניכרת במסורות המוזיקה, הלשונות, הפסיקה ההלכתית, האמנות ועוד.

יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל לאורך הדורות, וקבוצות של יהודים עלו לארץ והיוו חלק משמעותי מהיישוב הישן. ניצני הפעילות הציונית המודרנית הופיעו החל מראשית המאה ה-20, ואיתם החלה להתגבר העלייה ממרוקו. גורמים חיצוניים כגון פרעות נגד יהודים גם כן האיצו את קצב העלייה.

לאחר הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1967 עלו אליה למעלה מ-250,000 יהודים ממרוקו, בעוד אחרים היגרו לארצות אירופה וצפון אמריקה ובעיקר לצרפת. ויקיפדיה.

בשנת 1956 הוכרזה מרוקו כמדינה עצמאית, אך נאסרה עזיבתם של היהודים. אם רצו לעלות לארץ ישראל, זה התאפשר רק בדרך בלתי חוקית, באמצעות המחתרת היהודית במרוקו, דרך צרפת וספרד.

בשנת 1963 סבי וסבתי, אבי ואחותו, סבתא רבא וסבא רבא עלו לארץ ישראל, אך הדרך הייתה מלווה בקשיים רבים. הם השאירו שם את כל רכושם ומה שיכלו לקחת לקחו.  הודיעו להם רק ימים ספורים לפני  מבצע העלייה לארץ ישראל. לכן לא הייתה להם אפשרות להתארגן, ולמכור את רכושם.

הם הפליגו ממרוקו באוניה, במשך עשרה ימים עם המון עולים חדשים. ההפלגה הייתה קשה וארוכה. הצפיפות היתה קשה מאוד. אסור היה להכניס לאוניה כסף, לכן הם תפרו כיס מיוחד במכנסיים של סבא רבא, ושם החביאו את הכסף.

הספינה עגנה בצרפת, והם נשארו שם חצי שנה, ומשם עלו לארץ ישראל. כשהגיעו ארצה הם היו אמורים לשלם על הדברים שהביאו ממרוקו.

הזווית האישית

מתן – אני מתרגש לשמוע את הסיפור על סבא וסבתא שלי. אני מכיר אותם ורואה תמונות, אבל לשמוע אותם מספרים על העבר, ולראות את הניצוץ שבעיניהם, כשהם נזכרים בחוויות, זה מאוד מרגש.

מילון

יהדות מרוקו
יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל לאורך הדורות, לאחר הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1967 עלו אליה למעלה מ-250,000 יהודים ממרוקו. ויקיפדיה

ציטוטים

”הם הפליגו ממרוקו באוניה, במשך עשרה ימים עם המון עולים חדשים. ההפלגה הייתה קשה וארוכה. הצפיפות היתה קשה מאוד.“

הקשר הרב דורי