מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ הקודש

המשפחה שלי
מפת אתיופיה
משפחתי עלתה לארץ לאחר המתנה ממושכת לקבל אישור לעלות לארץ ולבסוף עלו לארץ ישראל בשמחה ובהתרגשות.....

שמי יונתן מנגסטו, משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומביא את סיפורה של משפחתי.

אבי נולד בשנת 1966, בכפר גוג'ם. "גוג'ם (געז: ጎጃም, גם: גוזם, גוז'ם) אזור היסטורי במערב אתיופיה השוכן דרומית לאגם טאנה ושהנילוס הכחול משמש כגבול הצפון-מזרחי, המזרחי והדרומי. בגוג'ם חיו קהילות יהודיות משך זמן רב, אך אלו לא נחקרו לעומק. באיגרת רבי אליהו מפירארה מתחילת המאה ה-15 מוזכר "נהר גוזן" כנהר שעובר ביישובי ביתא ישראל". (ויקיפדיה)

מספרים, שהכפר שבו הוא נולד היה מדהים ביופיו, נחלים זורמים בכל מקום, שדות רחבים ירוקים, שטחי מרעה ענקיים, חיות בר – כל היופי של הטבע במקום אחד. הוא גדל עם ששה אחים ואחיות. כשבגר הוא התחתן עם אמא שלי.

אימי נולדה בכפר אלפה , בת למשפחה עם חמישה אחים ואחיות והיא הבכורה, הגדולה מכולם. לאחר החתונה אבי ואימי עברו לגור בעיר גונדר, מתוך כוונה לעלות לישראל. "העיר גונדר מוכרת בישראל בשל כך שרוב היהודים שעלו לארץ מאתיופיה התגוררו בסביבתה של העיר. כיום עדיין מתגוררים בה מעט יהודים". בגונדר הם חיכו חמש שנים עד שקיבלו את האישור לעלות לארץ ישראל. לאחר שקיבלו את האישור ממשרדי הממשלה חיכו ועלו לארץ ישראל.

לאחר שהם עלו לארץ ישראל, גרנו במרכז הקליטה במבשרת ציון שנתיים, עד שעברנו לגור בדירה במעלה אדומים. במעלה אדומים  נולד אחי הקטן ולאחר שלוש שנים נולדה לי אחות ולאחר כמה שנים נולדה לי עוד אחות שהיא הכי קטנה נקלטנו בארץ ועד היום אנחנו גרים במעלה אדומים………….

המשפחה שלי

תמונה 1

הזוית האישית

יהדות אתיופיה

"יהדות אתיופיה" הוא שמן של כל הקהילות היהודיות בשטח של אתיופיה. היסטורית שם זה הוא אחד מכינוייה  המקובלים של ביתא ישראל. בשטח הפדרציה האתיופית התקימו ומתקימות מספר קהילות יהודיות שהחשובה מכולם היא ביתא ישראל או בשמה הנוסף "יהדות חבש" הרפובליקה הדמוקרטית הפדרלית של אתיופיה היא מדינה בקרן אפריקה שבמזרח אפריקה אתיופיה גובלת בצפון באריתראה בסודן ובדרום סודן במערב בקניה ובדרום אתיופיה היא איחוד של ששמדינות שלוש מדינות מולטי-אתניות ושתי ערים עצמאיות.

מילון

גוג'ם
גוג'ם (געז: ጎጃም, גם: גוזם, גוז'ם) אזור היסטורי במערב אתיופיה השוכן דרומית לאגם טאנה ושהנילוס הכחול משמש כגבול הצפון-מזרחי, המזרחי והדרומי. בגוג'ם חיו קהילות יהודיות משך זמן רב, אך אלו לא נחקרו לעומק. באיגרת רבי אליהו מפירארה מתחילת המאה ה-15 מוזכר "נהר גוזן" כנהר שעובר ביישובי ביתא ישראל.

גונדר
גונדר היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעתים קרובות "מחוז גונדר". ונדר מוכרת בישראל בשל כך שרוב היהודים שעלו לארץ מאתיופיה התגוררו בסביבתה של העיר. כיום עדיין מתגוררים בה מעט יהודים. ויקיפדיה

ציטוטים

”כפר גוג'ם בו נולד אבי היה מדהים ביופיו, נחלים זורמים בכל מקום“

הקשר הרב דורי