מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע הארוך של סבא לישראל

אלון וסבא מוטי
סבא מוטי בצעירותו
סיפור העלייה של סבא מרדכי (מוטי) וסיפורה של קבוצת "יסעור" בקיבוץ גן שמואל

סבא נולד בעיירה קטנה בשם סרנקי למשפחה אמידה מאוד.

כשסבא היה קטן לא היו צעצועים וסבא בנה לעצמו אוטו מקופסת קרטון. לסבא של סבא קראו אברהם מאיר. כשהיה סבא בן ארבע, לקח אותו סבא שלו בכח ל"חדר", על אף שאמו של סבא לא הסכימה.

הוריו של מרדכי על רקע בית המשפחה:

תמונה 1

 

בספטמבר 1939, כשהגרמנים פלשו לפולין, האח והאחות הבוגרים של סבא לקחו עגלה עם סוס וברחו לרוסיה. שם, באו הרוסים יום אחד, והעלו אותם על רכבת שנשלח לסיביר בנסיעה שארכה שלושה שבועות. בסיביר האח האחות ואבא של סבא עבדו בכריתת עצים. סבא של סבא אברם היה אחראי על 200 סוסים והודות לכך היו להם מנות לחם ואוכל כפולות מאשר לאסירים אחרים.

בשנת 1942 קיבלו אישור לצאת מסיביר והתחיל מסע ברכבת לקווקז. כאשר הגרמנים התקדמו לסטלינגרד, המשפחה של סבא עברה באוניה את הים הכספי לאוזבקיסטן. באוזבקיסטן המשפחה של סבא התיישבה במתחם של מפעליי חרושת. גם שם האח והאחות ואבא של סבא מרדכי עבדו.  ב-1943 מרדכי והאח והאחות הצעירים נשלחו לבית יתומים פולני. שם התחילו השנים הכי קשות של סבא. הוא היה צריך לשמור על האוכל שלו ושל האחים הקטנים שלו.

במאי 1945 עברה רכבת ענקית ואספה את הילדים מכל בתי היתומים באוזבקיסטן. הרכבת נסעה במשך שבועיים עד החזרה לפולין, שם סבא ברח עם עוד כמה ילדים יהודים מבית היתומים לעיר לודז'. בלודג' הצטרפו לבית יתומים יהודי וכעבור כמה זמן עברו באופן בלתי לגאלי לגרמניה במשאיות עם כיסוי של ברזנט. בגרמניה חיו שנה שלמה ומשם עברו, שוב באופן לא לגאלי, לצרפת לעיר ליד מרסיי.

באפריל 1947 עלו על אוניה בשם "תאודור הרצל" כמעפילים בלתי חוקיים. האוניה נתפסה על ידי הבריטים ששלטו אז בארץ ישראל והם הובלו באניות של הבריטים למחנות מעצר בקפריסין. במחנה בקפריסין הם התארגנו להיות בשומר הצעיר עם המדריכה הנהדרת חסיה.

באוגוסט 1947 שחררו שש מאות ילדים ממחנות המעצר וסבא הגיע עם הקבוצה שלו שנקראת "גאולים" לקיבוץ גן שמואל. בקיבוץ גן שמואל קבוצת גאולים החליפה את שמה לקבוצת "יסעור" כי הם היו כל כך טובים שיסעור זאת ציפור שמבשרת סערה. סבא למד ועבד בחברת נוער ארבע שנים ובשנת 1952 כל הקבוצה הלכה לנח"ל.

ילדי קבוצת יסעור, לפני העליה לארץ, 1946

תמונה 2

מרדכי עם יוסף קראוס ודניאל אלוני מגן שמואל, נהגי המשאית של הקיבוץ (שנות ה-50)

תמונה 3

 

הזוית האישית

אלון ישראלי יסעור: סבא מספר לי הרבה פעמים סיפורים מהילדות שלו והסיפור שתעדנו הוא אחד מבין סיפורים רבים. אני אוהב לשמוע את הסיפורים של סבא.

מילון

"חדר"
מקום בו היו בנים צעירים לומדים עם הרבי לקרוא ולכתוב ותלמוד תורה.

ציטוטים

”במאי 1945 עברה רכבת ענקית ואספה את הילדים מכל בתי היתומים באוזבקיסטן“

הקשר הרב דורי