מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמה של סבא

מעיין עם סבא וסבתא - ת' זמנית
עקיבא צורי בן בצלאל
סבי נלחם במספר מלחמות ועליהן הוא מספר בסיפורו

סבי התגייס לצבא לחיל השריון כלוחם בח"יר בשריון בשנת 1969.

סבא מספר שלאחר סיום המסלול העבירו אותם לתעלת סואץ ושם במשך 4 חודשים חוו את מלחמת ההתשה מול צבא מצרים. סבא מספר שהם ישבו בתוך מעוזים, מוצבים, וספגו כל יום ירי ארטילרי וירי צלפים ומדי פעם גם הפצצות על ידי מטוסים. מה שהיה חשוב במלחמה הזאת היה להיות ערני ומוכן לכל הפתעה על מנת לא להיפגע ולהמשיך להגן על גבול ישראל-מצרים.

שלוש שנים לאחר מלחמת ההתשה ב-1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים. במלחמה זו הצליחו המצרים והסורים להפתיע את צבא ההגנה לישראל ולחדור לעומק שטח ישראל. בגלל יום הכיפור היה קושי לגייס את אנשי המילואים ולכן לקח זמן עד שצה"ל התארגן בצורה רצינית על מנת להדוף את האויב.

סבא מספר שאספו אותו בשתיים בלילה במוצאי יום הכיפורים אל בסיס האם של יחידתו, משם התארגנו ובמהירות עלו על כלי הרכב הקרביים שלהם ולאחר 48 שעות של נסיעה ארוכה ומתישה מצפון הארץ הגיעו לחצי האי סיני.

תמונה 1
התמקמות בשטח האויב

"הגענו אל היעד ולאחר קרבות מגע עם האויב הצלחנו להדוף את האוייב ולעבור אל מעבר לתעלת סואץ, שם התמקמנו עד להכרזת הפסקת האש. מרגע הכרזת הפסקת האש פינו אותנו ועלינו צפונה לרמת הגולן לעזור לכוחות בצפון ולהדוף גם את הצבא הסורי עד להכרזת הפסקת אש כללית בכל גזרות המלחמה." במלחמה זו צה"ל איבד אלפי חיילים ולמרות כל זאת שמר על כוחותינו ויצא כשידו על העליונה.

לאחר מלחמה זו, כעבור מספר שנים, הוכרז הסכם שלום עם מצרים.

אחרי מלחמת יום הכיפור ב-1975 סבי נישא לבחירת ליבו ולאחר כשנתיים ב-1977 נולד בנו הבכור (שהוא אבא שלי) ושמו שלי.

 

המצגת המלאה:

 

הזוית האישית

עבודה זו אפשרה לי לשבת עם סבי ולשמוע על סיפור חייו. יכול להיות שללא עבודה זו לא הייתי יודעת שעשה את כל זה ושנלחם למען מדינת ישראל. למדתי מהעבודה כמה קשה להיות בצבא ולהלחם למען מדינת ישראל ושכדי להלחם לא צריך רק כוח אלא גם מחשבה תחילה , וכן שכדי להצליח צריך תקוה ואסור להתייאש.

מילון

ידו על העליונה
לא הפסיד בדבר, ניצח בו

ציטוטים

”מה שהיה חשוב במלחמה הזאת היה להיות ערני ומוכן לכל הפתעה.“

הקשר הרב דורי