מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמה שלי

זה תמונה שלי ושל סבי בנתיבות
סבי לפני כיבוש תל-פאחר
סיירת גולני 1967

הקדמה: סבי, אשר זגורי, נולד במרוקו בשנת 1948. סבא נולד בהרי האטלס המבודדים עד שבגיל 5 עלה לארץ דרך מרסיי שבצרפת.

עם הגעתם ארצה, הוריו השתקעו בנתיבות. עוד בילדותו, סבי הצטיין בספורט ובלימודים.

בגיל 18 התגייס לצבא. בצבא שיבצו אותו לגולני. במהרה  הבינו שמדובר בחייל נחוש, נבון, וספורטאי מצטיין ולכן הוא קודם לטירונות בסיירת גולני יחד עם חבריו לצוות שכללו את הסופר מאיר שלו.  במהלך שרותו הוא השתתף במלחמת ששת הימים כלוחם סיירת סדיר, ובמלחמת יום כיפור  בחטיבת הצנחנים, כחייל מילואים.

הסיפור אותו בחרתי נוגע למלחמת ששת הימים. במהלך המלחמה סבא נהג לבצע מבצעי מודיעין ותקיפה בלב שטח האוייב בסוריה ובלבנון. מידי לילה היה סבא מסתכן בשטח האויב אבל את הסכנה האמיתית הוא חווה בנסיבות אחרות ומפתיעות.

בלילה אחד, קצת אחרי מלחמת ששת הימים, סבא היה במארב בשטח סוריה. המארב התרחש בחורף קר ומלווה גשמים עזים. סבא יחד עם 4 חברים לצוות, כולל הסופר מאיר שלו, שמעו קולות של חיילים המתקרבים לשטח המארב. הצוות הראשון שכולל שני לוחמים זיהה מיד שמדובר בכוח של יחידה מובחרת ישראלית אחרת ולכן הם יצאו וסימנו לה שהם חיילים ישראלים. אותה יחידה מובחרת שלא הבינה את המסר וסברה שמדובר בחיילי אויב החלה לתקוף נמרצות את סבא שלי וכל יתר החיילים. 2 חיילים נהרגו מיידית והכוח החל לתקוף את סבא ואת מאיר שלו. מאיר שלו גם נפצע. סבא בתושייתו הצליח לתמרן, להגן על מאיר שלו, ולסמן תחת הסתתרות שמדובר בכוח ישראלי. הוא אפילו סיכן את חייו כאשר התקרב בבטחה לכוח הישראלי וסימן לו לחדול אש. בזכות סבא, ניצל מאיר שלו אך יתר חברי הצוות מתו.

תמונה 1

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף ללמוד על הסיפור המעניין שעובר במשפחתנו וגם למדתי כמה שסבא שלי אצילי ותורם לאחר בכל מחיר.

מילון

עזים
חזקים

תל -פאחר
קרב תל פאחר הוא קרב שנערך בשעות אחר הצהריים ב-9 ביוני 1967, במסגרת ההבקעה של צה"ל ברמת הגולן בחזית הסורית במלחמת ששת הימים. בתל פאחר היה מוצב מבוצר של צבא סוריה, והוא נכבש על ידי יחידות מחטיבת גולני בסיוע כוח שריון. ויקיפדיה

ציטוטים

”חיים פעם אחת“

הקשר הרב דורי