מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמה הראשונה – סבא מספר על השתתפותו במלחמות ישראל

סבתי, סבי ואני
סבתי וסבי ביום חתונתם
תחנות בחיי סבי. ילדותו וחייו עד היום בהוד השרון

שנהב שבת מביאה את סיפורו של סבא שלה:
שם סבא שלי, הוא יוסף שבת. סבי קרוי על שם חבר של אבא שלו. בנוסף לסבא שלי יש שם שני שהוא יוסי והחברים והמשפחה קוראים לו בשם זה .סבי נולד בהוד השרון והוא גר שם עד היום.
 
לפני בערך כ-30 שנה סבי עבר אירוע עצוב ומפחיד והוא חווה "לידה מחדש". בזמן שעבד  בקיסריה ובנה בניין הוא נפל מהגג מקומה שניה, למטה היו ברזלים עומדים ולכן יכל להפצע קשות או חס וחלילה למות. למזלנו, הוא רק שבר את שתי רגליו והיה בכיסא גלגלים כחודש שלם.
 
זכרונותיו של סבא
לסבא שלי יש 7 אחים ואחות אחת. בשנת 1956 במבצע סיני סבא שלי חיכה כל הלילה לאביו שהשתתף במלחמה, הוא חיכה לו עד שירד מהאוטובוס. סבא שלי עבר המון אירועים בגיל ההתבגרות, האירוע הכי משמח שעבר הוא שהגיע לצבא, ושהוא הכיר את אסתר שכיום היא אישתו. כמו כן סבא מספר על השירים הזכורים לו ביותר הם שירים של הזמר "פול אנקה". כל יום סבא שלי וחבריו היו שומעים ושרים את השירים שלו ברמקול. כיום סבי עדיין שומע את השירים האלה ואפילו יש לו דיסק שלהם באוטו עד היום.
 
האירוע הכי עצוב שעבר הוא שחברו הלך לשירות בצבא ולא חזר, רצחו אותו מחבלים. סבי היה מאוד עצוב ולא ידע איך להתתמודד עם זה.
 
כשסבא שלי עלה לצבא הוא שירת בתותחנים  בתעלת סואץ והשתתף במבצע סיני. סבי אומר "שכל יום בצבא היה חוויה בשבילו. המלחמות שחווה בחייו הם: מלחמת ששת הימים, מבצע סיני, צוק איתן ומלחמת 73, מלחמת יום הכיפורים. 
 
זכרונות ממלחמת יום הכיפורים
סבי השתתף במלחמת 73, מלחמת יום הכיפורים, במלחמה הלוחמים ישבו ונלחמו והגנו על אילת. סבא שלי סיפר לי שהוא נלחם במלחמת יום הכיפורים שהתחילה בתאריך 26 לאוקטובר 1973 והסתיימה בתאריך 26 באוקטובר 1973. מלחמת יום הכיפורים הייתה בין מצרים וסוריה לבין ישראל והמלחמה בישראל התקיימה בעיקר באזור רמת הגולן ובאזור אילת. במלחמת יום הכיפורים סבא שלי והלוחמים הגנו ושמרו על אילת ועל תושבינו. הם שמרו שמטוסים מצריים לא יפציצו ויהרסו את אילת והכי חשוב שלא יהרגו תושבים.
 
לסבא שלי ולכל החיילים שהיו מגוייסים היו תותחנים שהם כלי לחימה שהיה אז בצה"ל בנוסף לכך דרך תותחנים אלו החיילים הגנו ושמרו על אילת ועל התושבים שגרים שם, הם ניסו לסכל שהמטוסים המצריים לא יפציצו את אילת ואת מדינתינו. סבי נלחם במלמת יום הכיפורים בגיל 22. סבא שלי סיים את שירותו בצבא ולכן התגייס למלחמה כמילואמניק. מכיוון שהמלחמה התחילה ביום הכיפורים היה צריך לצום אבל התחילת המלחמה. בגלל שביום הכיפורים אסור להתשתמש בטלפונים סבא שלי סיפר לי שהודיעו לחיילים שגוייסו במלחמה על גיוסם דרך "קודים" או עם "סימנים" מיוחדים ברדיו ובמקומות נוספים. סבא שלי חווה המון רגשות בתחילת ובמהלך מלחמת יום הכיפורים הוא הרגיש גאווה רבה למדינה, גאווה רבה לעצמו בכך שהוא מגן ושומר על אילת ועל התושבים של המדינה ועל מדינת ישראל שלנו. 
היום לסבי יש שלושה ילדים: שני בנים ובת: אורית ועדי וקובי. קובי הוא אבי. 
 
תשע"ו

מילון

פול אנקה
זמר ושחקן קנדי. נולד ב 1941. אחד מלהיטיו הגדולים "בדרכי שלי"

ציטוטים

”"כל יום בצבא הוא חוויה מאתגרת ומעניינת"“

הקשר הרב דורי