מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמה בצפת 1948

בבית הקשיש עם עמנואל
שלישיית מה קשור
בין לקוחותיי במספרה היו השחקניות חנה מרון וחנה רובינא.

שמי הוא עמנואל זהבי. נולדתי בצפת בשנת 1932, לפני קום המדינה.
 
תמונה 1
 
 בית הכנסת אבוהב בצפת (ויקיפדיה)
בהיותי ילד הייתי הולך עם משפחתי לבתי הכנסת השונים שבצפת עד שמשפחתי ארגנה בית כנסת רק לה.
בצפת רוב  התושבים היו ערבים. כשהתחיל המתח בין הערבים ליהודים הערבים עשו חרם על היהודים. לאבי הייתה חנות בדים בצפת ולא הייתה פרנסה, עקב החרם.
בהיותי בן 16 פרצה מלחמת השחרור ומכיוון שהיו חסרים חיילים גייסו נערים. גם אני גויסתי והייתי מפקד יחידת מרגמות. כששיגרנו מרגמה נוצרה שמועה שליהודים יש פצצות אטום וכל הערבים ברחו מצפת.
לאחר מכן עברתי לתל אביב, והתגייסתי לצבא, וכשסיימתי את הצבא הלכתי לעבוד. רציתי לעבוד בתור נהג אוטובוס, אך אמרו לי שאני מתאים להיות ספר. במשך 50 שנה הייתה לי מספרה לנשים ברחוב אבן גבירול בת"א. בין לקוחותינו הקבועות היו השחקניות חנה מרון וחנה רובינא.
הכרתי את אשתי באחד הימים כשהייתי במילואים והובלתי קבוצת חיילים לשמירה על הבסיס. התחתנו ונולדו לנו 5 ילדים, מהם יש לי כיום  גם 11 נכדים.
אני גמלאי ולא מזמן הצטרפתי לבית הקשיש. אני אוהב לדבר עם אנשים חדשים והכי נהנה מחוג אומנות. השנה אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת אביב ג' עם התלמידים  המקסימים: שחר פרבר, אורי תירוש ועופר גושן לוי.
תמונה 2
 בבית הקשיש עם עמנואל זהבי
 
העשרה
צפת: "צפת היא עיר במחוז הצפון בישראל, הנחשבת לבירת הגליל העליון. צפת שוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל, העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת ממזרח ואל רכס הרי מירון במערב… צפת נמנית כאחת מ"ארבע ערי הקודש" שבהן התרכזו מרבית בני היישוב הישן".
 
"ערב מלחמת העצמאות ב-1948, הייתה צפת עיר בת 12,500 תושבים, ובהם כ-2,400 יהודים. הבריטים פינו את המקום ב-16 באפריל 1948 ומסרו לידי הערבים את עמדותיהם אשר שלטו על הרובע היהודי, וכך הושם הרובע במצור."
 
 בית הכנסת אבוהב: "הוא בית כנסת מהמאה ה-16 השוכן בלב העיר העתיקה של צפת. על פי המסורת, בית הכנסת קרוי על שמו של רבי יצחק אבוהב, מחבר הספר מנורת המאור, אולם סביר יותר כי בית הכנסת קרוי על שם רבי יצחק אבוהב מקסטיליה, שבין תלמידיו היה רבי יעקב בירב שעלה לארץ והתיישב בצפת."
 תשע"ה

מילון

צפת
צפת היא עיר במחוז הצפון בישראל, הנחשבת לבירת הגליל העליון. צפת שוכנת באזור הררי בחלקו המזרחי של הגליל, העיר ממוקמת על פסגות ההרים צפת וכנען וצופה אל ימת הכנרת ממזרח ואל רכס הרי מירון במערב. צפת נמנית כאחת מ"ארבע ערי הקודש" שבהן התרכזו מרבית בני היישוב הישן

בית הכנסת אבוהב
הוא בית כנסת מהמאה ה-16 השוכן בלב העיר העתיקה של צפת. על פי המסורת, בית הכנסת קרוי על שמו של רבי יצחק אבוהב, מחבר הספר מנורת המאור, אולם סביר יותר כי בית הכנסת קרוי על שם רבי יצחק אבוהב מקסטיליה, שבין תלמידיו היה רבי יעקב בירב שעלה לארץ והתיישב בצפת.

נעדר
נעלם, לא נמצא

ציטוטים

”מאורעות תרפ"ט - עמנואל סיפר לנו שהסכסוך עם הערבים נוצר והתחיל ממאורעות 1929“

הקשר הרב דורי