מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכתש והעלי של סבתא אסתר

סבתא אסתר
העלי והמכתש
תהליך הכנת התבלין

סבתי אסתר אלפסי, נולדה בשת 1934 במארקש שבמרוקו. ובשנת 1963 עלתה עם משפחתה לישראל.

סבתא סיפרה לי על המכתש והעלי שהינו כלי שימושי בביתנו והוא עובר ממשפחה למשפחה.

שאלתי איך ולמה בעיקר השתמשו במכתש ובעלי? ראשית ועיקר השתמשו בכלי להכנת תבלין הפפריקה החריפה והמתוקה.

הסיפור שספרה סבתא, התרחש במושב, בשנות הילדות של סבתא.

התהליך היווה בעצם את ההתעסקות של אחר הצהריים של אותו היום. הילדים היו יוצאים אל השדות ומביאים פלפל אדום, מתוק, חריף לביתם. זאת הייתה התעסקותם של כל ילדי השכונה. פעם לא היו משחקים לילדים והילדים היו עסוקים בלעזור להורים עם האחים ובמלאכות נוספות.

עצם פעולת הקטיף הייתה ממש חוויה בפני עצמה, נוצרו שם קשרים חברתיים בין כל הילדים. אנחנו וכל ילדי השכונה עשינו מן תחרות אתגר: מי היה אוסף יותר פלפלים. הבעיה הייתה שפעם לא היו שקיות והילד היה צריך לחשוב מה יכול לשמש כשקית, כמו: ציפה של כרית משומשת שלא צריך, או שק קמח משומש ועוד…

לאחר האיסוף היו ההורים מפזרים את הפלפלים על מצע בשמש והשאירו את אחד הילדים לשמור, כדי שאף איש לא יגנוב, או שמישהו ידרוך על הפלפלים ויהרוס, או שכלבים וחתולים יעשו על זה את צרכיהם. מדי פעם היו האחים מתחלפים ביניהם. רק שבאותה תקופה לא היה טלפון סלולרי, ואז קרה שהאחים היו שוכחים ואלו ששמרו מלא זמן כבר היו רעבים או צמאים…

אחרי שהפלפלים התייבשו היו אוספים אותם הביתה ואז מכניסים כמות קטנה של פלפלים למכתש וכותשים עד שהפלפלים הפכו לאבקה. הפעולה הייתה נחמדה וכל בני המשפחה השתתפו בתהליך. אחרי רבע שעה היד הייתה כואבת אז היו מחליפים. החלק שהכי אהבנו להכין עם המכתש  היה בחג הפסח. ההורים שלנו היו מסכימים לכתוש מצות עד שהפכו לאבקה ואז הוספנו סוכר וזה היה ממתק פסח וכל ילדי השכונה היו יוצאים עם ממתק קמח המצה שהם הכינו.

הזוית האישית

שילת: אני למדתי שבתקופה של סבתא היה מאד קשה בקושי היה להם זמן לעצמם או למשחק או לקניית משחקים, למרות שסבתא חושבת שהתקופה של היום יותר קשה כי ילדים היום עסוקים במדיה במקום במשחק עם חברים וגם פחות עוזרים בבית.

סבתא אסתר: חושבת שהמשחקים שלנו היום לא מפעילים אותנו פיזית ובתקופתה לא היו משחקים קנויים אבל היו המון משחקי חברה שהיו מפעילים אותם פיזית.

מילון

עם מי שתהיה כמוהו תהיה
כדאי לך להיות ליד אנשים טובים כדי שתהיה כמותם ואם חלילה תהיה ליד אנשים לא טובים אתה יכול להיות כמותם

ציטוטים

”אם יש מקום בלב יש מקום לכולם“

הקשר הרב דורי