מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכתב מאוטו פרנק

סבתא נטלי והנכד נדב
סבתא נטלי בצעירותה
המכתב המרגש והרצון לעלות ארצה

סבתא שלי נטלי, במשפחה קוראים לה סבתי, נולדה בצרפת לאחר מלחמת העולם השנייה.

בעקבות המלחמה סבא רבא שלי (ז"ל) וסבתא רבתא שלי (ז"ל) החליטו להתחזק ולהיות גאים ביהדותם, ולכן התקרבו לדת והקימו בית דתי.

סבתא שלי למדה בבית ספר יהודי, וכשהייתה קטנה אף ביקרה בארץ ישראל. היא סיפרה לי שמגיל צעיר רצתה לעלות לארץ ישראל וכל שנה בפסח בליל הסדר שאלה: "מתי נעלה לארץ ישראל"? מיד לאחר אמירת הפסוק " לשנה הבאה בירושלים…".

סבתא שלי סיפרה לי שפעם אחת קראו לה בשם גנאי ברחוב: "יהודיה מלוכלכת" וזו חוויה שהיא זוכרת ולא נעים לה להיזכר בה. אירוע זה חיזק את הצורך העז לעלות לארץ ישראל, מקומם של היהודים.

בילדות היא השתתפה בפעילויות בתנועת נוער של הצופים היהודים בצרפת ופגשה ילדים מזרמים שונים ומבתים מגוונים. הם נהגו לצאת למחנות קיץ באוהלים למשך שלושה שבועות רחוק מהבית וזו הייתה חוויה בלתי נשכחת. חברות טובות נשארו לה משם עד היום. במסגרת הצופים, הם גם טסו לארצות אחרות. בגיל 13 סבתא שלי נסעה מצרפת לשוויץ, בעיר באזל ונפגשה עם מר אוטו פרנק אביה של אנה פרנק ז"ל.

לאחר מכן, כתבה לו מכתב וביקשה לקבל תמונה של אנה פרנק לאחר שקראה את היומן שאנה כתבה. מר אוטו פרנק ענה לה במכתב בצרפתית ושלח לה תמונה של אנה פרנק. עד היום יש לה את המכתב ואת התמונה.

מכתב מאוטו פרנק לסבתי, נטלי

תמונה 1

התמונה של אנה פרנק שקיבלה סבתי מאוטו פרנק

תמונה 2

 

 

אחרי מלחמת ששת הימים סבתא שלי ביקרה עם המשפחה שלה בישראל ואז ההורים שלה החליטו לעלות לארץ. לאחר העלייה הם עברו להתגורר בירושלים, הם היו אז שבע נפשות.

היום ב"ה משפחת וייל גדלה מאוד.

הזוית האישית

נדב: נהניתי לעבוד עם סבתי. בזכות תכנית הקשר הרב דורי גיליתי שיש לסבתי מכתב מאוטו פרנק, למדתי יותר על אנה פרנק. תודה על ההזדמנות.

מילון

צופים
הצופים או תנועת הצופים היא תנועה חברתית כלל עולמית. מטרתה היא לפתח אנשים צעירים גופנית ורוחנית כך שהנוער יוכל לקחת מקום מועיל יותר בחברה.

ציטוטים

”מתי נעלה לארץ ישראל?“

הקשר הרב דורי