מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכולת שעוברת מדור לדור

--
--
המכולת של המשפחה - כמקום מפגש

סבא שלי אביגדור זרחיה נולד ב1948 בעיר צפת.

לסבא אביגדור הייתה חנות מכולת בראש פינה, שכל בני המושבה נפגשו בה, מבוגרים וילדים כאחד.

ראש פינה היא מושבה ומועצה מקומית במורדות הגליל העליון למרגלות הר כנען והעיר צפת, ובסמיכות לחצור הגלילית. נוסדה ב-12 בדצמבר 1882, כהמשך לניסיון התיישבות קודם שהחל ב־1878 בשם גיא אוני. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. ויקיפדיה

חנות המכולת הייתה ממוקמת בדיוק בדרך מבית הספר, וכולם היו עוברים דרכה. החנות היוותה מפגש חברתי והיתה תמיד מלאה בקונים ושוקקת חיים. החנות עברה מדור לדור במשפחה, ונפתחה על ידי סבא יצחק, שהוא סבא של אביגדור, הוא למעשה סבא רבה רבה שלי.

מסבא יצחק, החנות עברה לסבא רבה משה, שהוא אבא של אביגדור סבא שלי ואחרי זה סבא אביגדור קיבל את החנות וכל מי שעבר בגליל. היה נעצר ונכנס לחנות המכולת .

הנשיא השני של מדינת ישראל, יצחק בן צבי היה חברו של סבא יצחק (סבא של סבא) והוא בא כל שנה לבקר בראש פינה. יצחק בן-צבי היה  חלוץ בתקופת העלייה השנייה, היסטוריון ומראשי תנועת העבודה בארץ ישראל. בין תפקידיו הציבוריים היה ממייסדי "פועלי ציון", יו"ר הוועד הלאומי, חבר ועד הקהילה בירושלים וחבר הכנסת מטעם מפא"י. כחוקר עסק בתולדות עם ישראל וארץ ישראל והתמקד בחקר קהילות ישראל השונות, בראשן עדות המזרח. ויקיפדיה בנוסף גם ראש הממשלה מנחם בגין, היה מגיע כל שנה בערב יום העצמאות, לאזכרה של שלמה בן יוסף.

שלמה בן יוסף היה מעפיל ולוחם בית"ר בארץ ישראל, ראשון משנים-עשר "הרוגי המלכות" בתקופת המנדט הבריטי. הוצא להורג בשל ניסיון לבצע פיגוע רב נפגעים באוטובוס ערבי, ונקבר בראש פינה.

מנחם בגין היה יושב עם סבא רבה משה, ליד החנות. הם היו מדברים ומספרים סיפורים, על ימי הקמת המדינה, ומעלים זיכרונות משותפים.

הזווית האישית

מאיה – אני רוצה לאחל לסבא שלי רק בריאות, והצלחה, ושימשיך לעשות כל מה שהוא אוהב.

מילון

מכולת
מכולת היא חנות לממכר מוצרי מזון לבית ומגוון מוצרים שימושיים לאחזקה ביתית שוטפת. ויקיפדיה.

ציטוטים

”החנות עברה מדור לדור במשפחה, ונפתחה על ידי סבא יצחק, שהוא סבא של אביגדור, הוא למעשה סבא רבה רבה שלי.“

הקשר הרב דורי