מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המזוזה שעברה בירושה

סבתא יהודית ואביחי
כיסוי המזוזה
מהו כיסוי למזוזה?

הסיפור כפי שמספרת סבתא יהודית:
אלה סבא וסבתא רבא הנקראים בכל המשפחה פפה וממה.
 
ממה ופפה
 תמונה 1
 
הם נולדו במרוקו לפני הרבה שנים. הכירו בגיל מאוד צעיר כנהוג בעדה המרוקאית. בגיל 15 סבתי יקוט התחתנה, ובנדוניה שלה היה גם מכסה המזוזה עשוי מקטיפה והשם שלה רקום באותיות זהב . 
 
הם הביאו לעולם 10 ילדים וביניהם סבתא שלי יהודית (אני). גידלו את כל הילדים במרוקו עד שבשנת 1963 החליטו לעלות לארץ ישראל בעקבות ההורים של סבתי שעלו בשנות ה- 50.
 
הם עלו לקריית אתא
"קִרְיַת אָתָא היא עיר במחוז חיפה בישראל, אחת מהערים המרכיבות את אזור הקריות. היא הוקמה בשנת 1925 והוכרזה כעיר בשנת 1969. יעקב פרץ הוא ראש העירייה מאז 1996.קריית אתא הוקמה בשנת 1925, על ידי חברת "עבודת ישראל", כמושבה בשם "כפר עטא"…בשנת 1930 חזרו אליה התושבים וחידשו את היישוב במקום. בשנת 1934 הקימו במקום בית חרושת להכנת אריגים שנקרא "אתא" (ראשי תיבות של "אריגים תוצרת ארצנו"), ולכן שונה שם המושבה ל"כפר אתא". בשנת 1941 הוכרזה כפר אתא כמועצה מקומית ".
הם עלו לארץ והתגוררו בקריית אתא, שנקראה אז כפר אתא. עם השנים הילדים התחתנו הביאו נכדים ונינים.
אחרי מותם של ממה ופפה, מצאתי את המזוזה ושמרתי אותה למזכרת.
 
עכשיו סבתא שלי יהודית  שהתחתנה בארץ  מגדלת את הילדים והנכדים בקריית אתא  ובזכות התכנית של הקשר הרב דורי, שמתקיים בבית ספר גבעת טל, אנחנו לומדים על המזוזה, על מכסה המזוזה ועל מה שזה מסמל ועל המנהג המרוקאי שסבתא שלי לימדה אותי ואני מעבירה הלאה. 
"ביהדות, מְזוּזָה היא תשמיש קדושה הנקבע על משקוף הכניסה לבית מגורים ובחדרי הבית. תוכנה העיקרי של המזוזה הוא קלף עליו נכתבות בכתב סת"ם פרשיות 'שמע ישראל', ו־'והיה אם שמוע' מחומש דברים. על פי רוב, יריעת הקלף נתונה בתוך בית המזוזה, התקן קשיח שנועד לכיסוי הקלף ולשמירה עליו."
 
                                                                                                                               

מילון

מזוזה
ביהדות, מְזוּזָה היא תשמיש קדושה הנקבע על משקוף הכניסה לבית מגורים ובחדרי הבית. תוכנה העיקרי של המזוזה הוא קלף עליו נכתבות בכתב סת"ם פרשיות 'שמע ישראל', ו־'והיה אם שמוע' מחומש דברים. על פי רוב, יריעת הקלף נתונה בתוך בית המזוזה, התקן קשיח שנועד לכיסוי הקלף ולשמירה עליו.

תרבחו ותסעדו
בהצלחה

ציטוטים

”"אין כמו משפחה"“

הקשר הרב דורי