מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המושבניקית מרומניה

אני ונכדי עמית
אילנה ביום הולדתה ה - 3
סיפורה של סבתי אילנה

שמי אילנה מיכאלי, עליתי לארץ בשנת 1964, הגעתי לנצרת עילית (נוף הגליל) שהייתה בתחילת בנייתה. קיבלנו דירה ללא חלונות ודלתות חילקו לנו מיטות ברזל מהסוכנות. החוויה הראשונה והמשמעותית שחוויתי בארץ היא מלחמת ששת הימים: היינו מסתובבים ברחוב עם מקלט רדיו זעיר (טרנזיסטור) על מנת לשמוע מה מתרחש במלחמה.

אני עם אבי

תמונה 1

אני זוכרת שרצתי להביא את הרדיו, נפלתי ושברתי את יד ימין. ההתמודדות בארץ הייתה לא פשוטה, להוריי היה קושי בשפה העברית והתקשו למצוא עבודות בארץ.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור. בשנת 1975 סיימתי את לימודיי והתגייסתי לצה"ל הייתי במודיעין ועסקתי בשרטוט של כל כפרי לבנון.

בילדותי

תמונה 2

היה זה שירות מעניין לכשעצמו. המשכתי להתגורר בנצרת עילית עד שנת 1977 ואחרי נישואי לדוד עברתי לגור בציפורי. למדתי בעזרתו לנהוג בטרקטור, לחלוב פרות ולהעמיס עגבניות בשדה. העיסוק העיקרי שלנו היה רפת חלב. התמקדנו בהצלחתה ובאיכות החלב וקיבלנו על זה המון פרסים ממחלבת שטראוס שאליה סיפקנו חלב.

בתקופת עבודתי ברפת למדתי לייצר גבינות קשות ורכות. באחת מהחליבות השגרתיות קרה אירוע יוצא דופן – כאשר הפרות עמדו על במת החליבה והמתינו שארכיב עליהן את מכונת החליבה – אחת מהפרות השתעממה ורצתה לקפוץ החוצה. מתוך אינסטינקט הושטתי את ידי לתפוס אותה ברגלה ולהחזיר אותה למקום, שכחתי לרגע שהיא שוקלת לפחות פי 10 ממני. כמובן שלא הצלחתי להחזיר את רגלה למקום ובמקום זה היא בעטה בי ועפתי אחורה למרחק גדול. תוך כדי הנפילה לאחור עפו משקפיי וקיבלתי מכה רצינית בכתף. לאחר האירוע לא יכולתי להשתתף בחליבות לפחות חודשיים. אין ספק שלמדתי לקח. לאחרונה אני ודוד החלטנו לפרוש מהרפת ואנחנו נהנים מהחויות עם הנכדים .

קישור לסרטון של פרה בזמן המלטה ברפת שלנו: 

הזוית האישית

עמית: נהנתי כל כך לעבוד עם סבתי במסגרת התכנית.

אילנה: נהנתי מזמן האיכות שלנו ביחד.

מילון

טרנזיסטור
בשנות השישים, טרנזיסטור היה גם השם הנפוץ לרדיו טרנזיסטור, מקלט רדיו זעיר נייד, שהשתמש בטרנזיסטורים (במקום בשפופרות ריק) כרכיבים האלקטרוניים הפעילים. זוהי עדיין אחת מההגדרות המילוניות לטרנזיסטור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לאחרונה אני ודוד החלטנו לפרוש מהרפת ואנחנו נהנים מהחויות עם הנכדים“

הקשר הרב דורי