מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המורה שלא עזבה את תלמידותיה במלחמה

הנכדה מירי מרינובסקי
הסבתא מנוחה סגל
נשארתי לשמור על התלמידות עד שכל ההורים באו לקחת אותן. בינתיים כבר ירד היום וחושך כבד היה בכל ירושלים

סבתא מנוחה מספרת לנכדתה מירי.

שמי מנוחה סגל. נולדתי בכ"ח אייר בירושלים, להוריי הרב יהודה צבי ולאה ברנדווין.

הסיפור שאספר לך, ארע בזמן מלחמת ששת הימים.

היה זה ביום שני כו' אייר תשכ"ז, היום בו פרצה המלחמה בירושלים, כשהמלחמה החלה הייתי בעבודה, מורה בבית ספר בעיר. לא יכולתי לחזור הביתה,  מכיוון, שנשארתי לשמור על התלמידות וחיכיתי עד שכל ההורים יבואו לקחת את בנותיהן. בינתיים כבר ירד היום וחושך כבד היה בכל ירושלים, כי הייתה האפלה,  לא הייתה תאורה ברחוב, ואסור היה להדליק אור בבתים. כדי שהאויב לא יראה היכן האנשים גרים. חשבתי על הילדים שלי וחששתי לשלום ילדיי, לא ידעתי מה קורה איתם? בבוקר הם הלכו לגנים – ומי דאג להם? האם חזרו הביתה?

לא היו אז פלאפונים וגם לא טלפון לברר. דאגתי מאד – ברחובות נשמעו פיצוצים של פצצות ויריות, ולא ידעתי מה לעשות? ואיך אגיע הביתה?

החלטתי ללכת בכל זאת. רצתי ברחובות העיר לכיוון ביתי, מדי פעם שמעתי שריקת כדור ונשכבתי על הכביש. כך רצתי הביתה במשך זמן רב, לא היו אנשים ברחובות ולא תאורה, פחדתי מאד. בעיקר פחדתי לגורל משפחתי.

ברחוב סמוך לביתי גרה גיסתי, החלטתי להיכנס לביתה ולשאול אם שלום לבעלי ולילדים? פחדתי לבוא הביתה ולראות שאולי קרה להם אסון חס ושלום. דפקתי בדלת ואף אחד לא פתח, דפקתי חזק ואין תשובה…

פתאום נפתחה דלת ליד, והשכן בלבוש שוטר עומד שם, והוא קורא אלי: "גברת, מה את עושה בחוץ בשעה כזו?? כולם במקלטים, סכנה ברחובות, סכנה בבתים"!

אמרתי לו, שאני מפחדת ללכת לביתי, והוא, השוטר, הציע ללוות אותי.

כשסוף סוף הגעתי הביתה וראיתי את סבא והילדים בריאים בכינו כולנו יחד…

סבא כל כך דאג לי, הוא לא ידע אם קרה לי משהו, כי מאז הבוקר כשפרצה המלחמה הוא חיכה שאשוב, ורק עכשיו בשעת ערב מאוחרת הצלחתי להגיע הביתה.

הזוית האישית

סבתא מנוחה ונכדתה מירי תיעדו יחד, במסגרת הקשר הרב דורי, את סיפור מלחמת ששת הימים כפי שחוותה סבתא.

מילון

מלחמת ששת הימים
הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל של ישראל אחרי המלחמה גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

ציטוטים

”ב"ה הקמנו משפחה לתפארת בנים בנות נכדים ונינים כולם טובים ונבונים" “

הקשר הרב דורי