מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דבורה המורה העברית בישראל

זיו באומס
אחוזה
הוראה עברית

דבורה דיירת באחוזת הדרים מספרת את סיפורה לתלמידים: זיו באומס ירום אייזנבך שלומי עלוש משה חדאד, שליוו אותה השנה ותיעדו את סיפורה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

דבורה רוזפלד נולדה בקריית מוצקין בחיפה להורים ציוניים ודתיים.

הוריה של דבורה שלחו אותה לבתי ספר רציניים באזור על מנת שתקבל חינוך טוב והולם. למרות היותה דתייה הוריה שלחו אותה לחינוך ממלכתי ולאו דווקא דתי על מנת שתוכל ללמוד מקצועות חיוניים על מנת שתוכל להועיל לפיתוח המדינה. ואכן כאשר התבגרה דבורה וגדלה היא המשיכה בלימודי השכלה גבוהה בגימנסיה בהרצליה. בתקופה זאת בחייה התחתנה דבורה עם בן זוגה שהיה גם הוא צבר ויליד הארץ.

אישה היה מפקד בארגון ההגנה והיה אחראי על קליטת העולים מאזור חיפה והסביבה וכמובן שגם דבורה כאשתו עזרה לו בעשייה הברוכה של קליטת העולים והייתה עזר כנגדו. דבורה מספרת לנו שבמהלך קליטת אניות המעפילים הם היו מסמלים אחד לשני על ידי מנגינות האם הבריטים מגיעים על מנת להתכונן לקליטה של העולים הבלתי חוקים (לדעת הבריטים כמובן). הם היו מתפזרים בחוף על מנת להטמיע את המעפילים שלא יפלו בידי הבריטים.

כל עניין העלייה לארץ, הציונות, עם ישראל והחינוך היה ועודנו בנפשה של דבורה. היא עסקה בחינוך ובלימוד השפה העברית במשך שנים רבות במסירות גדולה. דבורה מספרת שפעם אחת היה מורה, שמרוב הקושי והלחץ ששררו בארץ באותה תקופה, נמלט למקום בלתי ידוע ולכן חיפשו מורים אחרים שיוכלו להחליפו ולהמשיך במלאכת החינוך הכל כך חשובה. כאשר דבורה שמעה על כך, מבלי לחשוב פעמיים ומבלי להסס התנדבה למשימה והלכה ללמד במקום המורה שברח.

 

תמונה 1

דבורה שלנו בחורה נחמדת אוהבת דברי תורה וחידודי לשון ומייד אם הגעתנו לשוחח עמה מביאה לנו דבר תורה יפה ומתוק:

מדוע נאמר שהאשה היא עזר כנגדו? הרי או שהיא עזר או שהיא כנגדו… אלא כך היא מסבירה לנו במאור פניה שרש"י פירש זאת לפניה ולא היא עצמה וכך הוא פירש במתיקות לשונו זכה –  עזר לא זכה – כנגדו.

דבורה שלנו זכתה להיות עזר גדול לאישה ועדיין חיה פועלת ומלאת חיים בבית גיל (הדרים) הזהב ברמת גן

בואו לבקר לשמוח ולשמח…

הזוית האישית

תיעוד סיפורה של דבורה רוזנפלד, נעשה ע"י התלמידים: זיו באומס ירום אייזנבך שלומי עלוש משה חדאד, מהישיבה התיכונית ברמת גן. בית הספר אימץ את אחוזת הדרים, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בהדרכה וליווי של המורה תמר גרציק, מנהלת אחוזת הדרים יערה הספל והעובדת הסוציאלית שליוותה את הקבוצה אהובה זיו.

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים

מילון

אישי
בעלי

בית אבות ברמת גן – אחוזת הדרים
בלב רמת גן, בסמוך לתיאטרון רמת גן הוותיק, הוקם לו בית אבות אחוזת הדרים, אשר נותן לדייריו מסגרת מגורים נוחה ובטוחה, טיפולים כנדרש וחיי חברה פעילים למדי, תוך שכנות לבני גילם.

ציטוטים

”מדוע נאמר עזר כנגדו או עזר או כנגדו אלא זכה עזר לא זכה כנגדו“

הקשר הרב דורי