מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המוזיאון ליהודי גיאורגיה

התלמידה רוני גרנות וסבתה דודו צ'יקבשוילי
הסופרת רוזה תבדידישוילי, אחותה של סבתא
על המוזיאון ליהודי גיאורגיה, שמשפחתי מעורבת בקיומו

שמי דודו צ'יקבשוילי, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי עוסק באחותי אשר כתבה ספר מחקר אודות יהדות גיאורגיה:

יהודים לרוב בגיאורגיה גרו ליד בתי כנסת וגם גרו ביחד. האוכלוסייה הנוצרית-גיאורגית לא הייתה מודעת לסגנון החיים של יהודים שהתגוררו בגיאורגיה כבר 2,600 שנים. ליהודי גיאורגיה הייתה מטרה לתעד את חייהם וחיי הדורות שקדמו להם. לכן בשנת 1936 נפתח המוזיאון ההיסטורי-אתנוגרפי ליהודי גיאורגיה. המנהל הראשון היה אהרון קריכלי (1906-1974), הוא מונה כדירקטור והיה סופר, מדען מבריק, ארכאולוג ופובליציסט. קריכלי נאסר  בשנת 1949 ונשלח לגלות. בשנת 1956 לאחר טיהור שמו, שוחרר ועלה לישראל.

בית הכנסת של כותאיסי

תמונה 1

צוות העובדים והחוקרים במוזיאון היו מדענים שחקרו בתחומים שונים והם:

איליה פאפיסמדוב 1980 -1902 היסטוריון, מחבר הספר – " ראיתי, חוויתי, שמעתי".

רבקה ציטלישוילי 1970 – 1926 מחברת הספר "לידתו וחינכו של הילד".

מורדכי ממיסטבלוב 1986 – 1925  מזכיר מדעי.

רוזה תבדידישוילי 1967 -1886 מחברת הספר "מחקר אתנוגרפי של החיים היהודים בכוטאיסי".

פניה באאזוב 1980 – 1911 היסטוריונית, עורכת דין, פעילה לטיפוח התרבות היהודית.

רוזה תבדידישוילי

רוזה עשתה מסע אתנוגרפי ממקום למקום, מכפר לכפר, מיער ליער ושוחחה עם יהודי גיאורגיה, אספה מילים ביטויים מנהגים פתגמים. היא עיבדה את החומר וכתבה ספר על החיים היהודים בכוטאיסי. (רוזה הייתה אחות של סבתא של סבתא דודו, שהיא בעצמה סבתא שלי, רוני). במוזיאון האתנוגרפי ביקרנו השנה לטיול שורשים, והזמינו את סבתא לחגיגת 85 שנה למוזיאון. קיבלנו פגישה מפתיעה שכללה סיור במוזיאון עם המנהל. תוך כדי הביקור אמי נזכרה שכאן למדה עברית עם סבתא בשנת 1990, לפני שעלו ארצה. במוזיאון היו ספרים רבים בעברית, שאחד מהם היה הספר שסבתא שלחה. כמו כן, היו תצוגות של החפצים ששייכים לדת היהודית.

למצגת הסיפור המלא:

הזוית האישית

סבתא דודו והנכדה רוני: אנחנו חושבות שהתכנית ברמה גבוהה ויש לנו זכות לשמוע אנשים ששורשיהם מישראל. אנחנו מאוד שמחות לשמוע על ההיסטוריה של מדינת ישראל, זה מוסיף הרבה ידע לאנשים שלא נולדו בארץ.

מילון

אֶתְנוֹגְרַפְיָה
תיאור איכותי של תופעות בחברה האנושית, על-סמך עבודת שדה. אתנוגרפיה היא שיטת מחקר הוליסטית המחזיקה בדעה כי מרכיביה של מערכת, בהכרח אינם יכולים להיות מובנים באופן מלא ומדויק כאשר הם מוצגים ונחקרים באופן בלתי-תלוי האחד בשני. לסוגה יש מקורות היסטוריים כמו-גם פורמליים, ביומני-מסע ובדוחות משרד קולוניאליים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דבר אינו חדל להיות נכון משום שאינו מוכר על ידי רבים“

הקשר הרב דורי