מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המהנדס ממונטריאול

סבא ואני במפגש הרב דורי
סבי כשהיה חייל עולה חדש ודוד שלי נוח
חייו של סבא בקנדה ועלייתו ארצה

תיעוד סיפורו של סבא מרטין קוצ'ר

הנכדה: אדווה סויסה

סבא שלי נולד בשנת 1946 וגדל במונטריאול שבקנדה.

הם עברו דירה פעמיים ועד שקנו בית. הוא חי בבית עם אמא שלו הלה, עם אבא שלו איזידור ועם אחותו הקטנה מרילין. הם היו ארבע נפשות בבית של ½ 4 חדרי שינה,  סלון קטן, מטבח חדר אוכל, ושתי מרפסות ושירותים. הם גרו לא רחוק ממסילת רכבת שהם היו צריכים לעבור אותה כל יום כשהלכו וחזרו מבית הספר או הלכו לגן משחקים. בבית סבי ואחותו דיברו אנגלית אבל ההורים שלו דיברו בפולנית, יידיש וקצת שפת ידיים.

בילדותו סבא שלי התעניין במדעים, בין הדברים שהיו לו ונשארו לו עד היום: יויו עתיק מאוד והשני היה מיקרוסקופ שהיה אוהב לקחת לבית הספר ולהתעניין בחיות קטנות. הוא עוד זוכר את השירים של רוק אנד רול של שנות ה-70 באנגלית. היום הם כבר לא שומעים את זה אבל הוא טוב בניגון על גיטרה והוא שר ומנגן רוק אנד רול עם חברים שלו.

בילדותו היה משחק במשחקי חשמל והיה מרכיב דברים. הוא היה לוקח את המיקרוסקופ שלו לבית הספר ויושב ליד החלון שלו ובודק זבובים. הוא למד בבית הספר היסודי. הוא היה שם עד כיתה ה', ואז הוא עבר דירה. ובכיתה ו' עבר לבית ספר אחר עד כיתה ז'. אחרי זה עבר לבית ספר של חיל האוויר.

לסבא שלי היה טקס בר מצווה בבית הכנסת במונטריאול שבקנדה. הוא לא ידע עברית ולקח לו המון זמן להבין את הפרשה ולא הבין מילה. הוא למד  לקרוא עברית בבית ספר יהודי אחר הצהריים. קראו לבית הספר בו הוא למד לקרוא עברית "תלמוד תורה".

בשנת 1971, הוא עלה לישראל והעבודה הראשונה שלו הייתה במפעל לברגים, הוא לא בחר בזה, פשוט המנהל בחר אותו. הוא למד להיות מהנדס אלקטרוניקה באוניברסיטה ושם גם הכיר את סבתי.

סבי כשהיה חייל עולה חדש ודוד שלי נוח

תמונה 1

הוא עובד במקצועו כמהנדס, עד היום כבר יותר מ- 40 שנה, בקיבוץ אפיקים. הוא עדיין מאוד נהנה מהמקצוע כמו כשהיה בגיל צעיר.

סבי וסבתי גרים במושב משמר הירדן, ממש לידנו ואני מתראה איתם כמעט מדי יום.

הזוית האישית

אדווה: נהניתי מאוד במפגשים עם סבא ולמדתי על הילדות שלו המון דברים שלא ידעתי.

אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

מילון

stop yelling
תפסיקי לצעוק!

מִשְׁמַר הַיַּרְדֵּן
מִשְׁמַר הַיַּרְדֵּן הוא מושב ברמת כורזים, במדרון הצפוני של רמת כורזים מדרום לעמק החולה, בתחום המועצה האזורית מבואות החרמון. הוא ממוקם לצד כביש 91 בין מחניים לגדות. ויקיפדיה

ציטוטים

”אל תדברי כמו תינוקת כי אף אחד לא יבין אותך“

הקשר הרב דורי