מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המדינה תמיד מושיטה לנו יד ועוזרת

מושב פטיש-ויקיפדיה
סבתא אסתר עם סבא יצחק
סיפור על ירושלים מלחמת יום כיפור

סבתא אסתר נולדה בפרס בשנת 1950. באותה שנה היא גם עלתה לארץ ישראל עם הוריה. היא הייתה הבת הבכורה במשפחה עם שנים עשר אחים. הם הגיעו למושב פטיש, שנמצא ליד עופרים ושם היא גרה עד לגיל 17, עד היום משפחתה המורחבת גרה במושב.

תמונה 1

הסיפור שסבתי מספרת התרחש בעיר ירושלים והוא כתוב בגוף ראשון כפי שהיא בדיוק מספרת.

"נישאתי כשהייתי בת 17. לאחר החתונה עם סבא יצחק (ז"ל) בשנת 1967 עברתי לגור אצל ההורים של בעלי יצחק בשכונת "שמעא" בירושלים, שהיום נמצאת סמוך לברכת הסולטן. הבית היה ממוקם מול חומות העיר העתיקה. היה לנו בית גדול שבו אירחנו בני משפחה רבים. אהבתי מאוד כשאורחים היו מגיעים. מאז ומתמיד נהניתי לארח.

בבית ברחוב שמעה לא היו לנו מקלחות כמו היום. היה צריך לחמם מים על פתליה ולחכות הרבה זמן עד שהמים יתחממו. היו לנו דודים שגרו בשכונה שלנו שהיו באים אלינו להתקלח כל יום, מכיוון שהמקלחת שלנו הייתה גדולה.

במהלך השנים ההורים של סבא יצחק עברו דירה למרכז ירושלים וסבא קנה מהם את הדירה שתהיה שלנו.

סבתא רבתא רבקה עם סבתא אסתר מחזיקות את התינוק גרשון

תמונה 2
בשנת 1973 בזמן מלחמת יום כיפור הבית שלנו היה תחת אש המלחמה. אני זוכרת כמו היום. חטפנו יריות ממש על הבית שלנו. פחדנו מאוד וידענו שלא נוכל להישאר בבית בלי להיפגע. למזלנו גם המדינה הבינה שאנו חשופים מול כוחות האויב והחליטה לעזור לנו לעבור דירה לשכונת "עמק רפאים."

התרגשנו מאוד לקבל בית חדש ושלא ירו עלינו יותר ולא נהיה חשופים יותר לסכנה. בסיפורנו הפרטי מדינת ישראל סייעה לנו לקבל בית חדש ובטוח.

הזוית האישית

הקשר הרב דורי של עמית כרפסי עם סבתא אסתר.

מילון

שכונת "שמעא"
הייתה שכונה יהודית בגיא בן הינום, אשר בחלק מבתיה שוכן היום הסינמטק הירושלמי. היא נוסדה למרגלות בית החולים למחלות עיניים סנט ג'ון, והשתרעה עד הר ציון

ציטוטים

”הבית שלנו היה תחת אש המלחמה, חטפנו יריות ממש על הבית שלנו .“

הקשר הרב דורי