מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הלידה האחרונה באתיופיה

נתנאל עם סבתא מנטגבוש
סבתא מנטגבוש בארץ
כיצד סבתא עלתה לארץ

שמי מנטגבוש, נולדתי באתיופיה בשנת 1959 למשפחה בת שנים עשר ילדים.

אני הילדה החמישית במשפחה, וגדלתי בכפר קטן. התחתנתי בגיל שתים עשרה בשנת 1971 כשבעלי קסה היה בן עשרים וחמש.

יום אחד הסבים והדודים שלי החליטו לעבור מהכפר לעיר, כדי לעלות לארץ ישראל. הם הגיעו  לעיר אחרי הליכה של שמונה שעות ברגל.  מרחק לא קטן והליכה מאתגרת ולא פשוטה.

באותם ימים הייתי בהריון בחודש התשיעי. המסע היה לי קשה ולא הרגשתי טוב. ערב אחד , התחילו הצירים,  ולפנות בוקר ילדתי לבד, את הילד האחרון שלי שנולד על אדמת אתיופיה. לא הספקתי ללכת לבית החולים וילדתי לבד, נעזרתי בילדיי ובעלי. חיכינו חודש כדי  להתחזק לאחר הלידה, ובמהלך החודש שכרנו דירה כדי שאוכל לנוח.

אחרי חודש וחצי בערך, נסענו במשך יומיים שלמים, לעיר הבירה אדיס אבבה. שם לקחו אותנו לקונסוליה (שגרירות ישראל באדיס אבבה).

לילה אחד  ישנו באוהל, ויום למחרת נתנו לנו כסף כדי שנשכור דירה. אחי הגיע לקחת אותנו לדירה, שהוא שכר לנו. חיכינו באדיס אבבה לעלייה לארץ בערך כשנה.

ביתא ישראל  "בֵּתא אִסרַאֶל", תרגום: "בית ישראל", משמעות: "קהילת ישראל" היא קהילה היסטורית יהודית עם קשרים לתרבות ישראל ועדות יהודיות ומכונה גם יהודי אתיופיה. הקהילה התקיימה באזור חבש ההיסטורי, שהיווה חלק מהאימפריה החבשית, והאימפריה האתיופית ומחולק בין המדינות האתיופיות אמהרה ותיגראי. ביתא ישראל קיימו מנהגים ופולחן המכונים "היימנות", השונים בחלקם מהמנהגים וההלכות של היהדות הרבנית.

יום אחד אמרו לכולנו, שאנחנו צריכים לעלות לקונסוליה (שגרירות). התאספנו כל קהילת "ביתא ישראל"  וביום שישי, 24.5.1991 עלינו למטוס ונחתנו בשבת בבוקר בשדה התעופה, בן גוריון. משם נסענו באוטובוס לטבריה, לבית המלון "עדן" היינו שם כשנה וארבעה חודשים, עד שהעבירו אותנו לקרוואנים, ליד טירת הכרמל.

בשנת 1994 קנינו בית ביוקנעם ואנחנו חיים בו עד היום.

ב"ה יש לי שמונה ילדים ותשעה נכדים.

הזווית האישית

נתנאל: כשסבתא שלי סיפרה לי את סיפורה, התעניינתי והקשבתי לעומק, אני חושב שהתוכנית הזאת עזרה לי ללמוד על העבר שלה.

סבתא מנטגבוש: אני מאוד שמחה שהנכד שלי מתעניין בסיפור חיי. אני חושבת שזה מאוד חשוב לשמר את הזיכרון, וחשוב לדעת מה עשינו כדי להגיע לארץ הקודש. את המחיר ששילמנו על החלום, וכמה היה קשה לשנות שפה ומנטליות. גם התרבות בארץ שונה מכל מה שהכרנו. אבל אין כמו ארץ ישראל, זה הבית שלנו ולכאן אנחנו שייכים. החיבור המיוחד של התכנית, מאפשר לי להעביר לדור הצעיר, את הדבר הכי חשוב – שהמקום שלנו הוא ארץ ישראל.

מילון

ביתא ישראל
קהילה היסטורית יהודית עם קשרים לתרבות ישראל ועדות יהודיות ומכונה גם יהודי אתיופיה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני הילדה החמישית במשפחה, וגדלתי בכפר קטן. התחתנתי בגיל שתים עשרה בשנת 1971 כשבעלי קסה היה בן עשרים וחמש.“

הקשר הרב דורי