מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכרת הטוב

בבת המצווה שלי עם סבא משה וסבתא גבי
עם סבתא כשהייתי תינוקת
'' ושננתם לבניך''...

סבתא גבי מספרת:

לסבא וסבתא שלי היה עסק משגשג גדול בקלן (בגרמניה). תחום העסק היה מכירת בדים להכנת בגדים. שם סבא היה אלפרד ישי. בסביבות שנת כאת 1925 באה ביקורת ממס הכנסה. סבא ביקש מהפקיד מס הכנסה ששמו היה מנגל לעבוד איתו בחברה. הפקיד נענה לבקשה והתחיל לעבוד בחברה, נהיה חבר טוב של המשפחה.

בשנת 1933 יצא חוק האוסר על היהודים להיות בעלי עסקים. הסבא העביר את הבעלות למנגל, וברח להולנד. אבא של מנגל שהיה פקיד במשמר הגבול (גרמניה-הולנד) העביר אותם בסתר להולנד. בינתיים הסבא שהגיע להולנד הקים עסק חדש והתחיל להרוויח כסף. ואז בשנת 1940 נכנסו הנאצים להולנד והתחילו לכבוש אותה והטילו על יהודי הולנד אותם חוקים שהיו בגרמניה.

מנגל נקרא לצבא במלחמת העולם הראשונה והשנייה בתפקיד קצין בחייל הים (חיל הים היה הכי פחות נגד יהודים). בעזרת חברו מושל הולנד הועבר עם רצונו להולנד. גם בהולנד המשיך להיות בחייל הים והתגורר באמסטרדם. נפגש באמסטרדם עם אלפרד ישי ואמר לו שהורגים יהודים בפולין ושיתחבא מפני הגרמנים. אבל אלפרד ישי לא האמין לו וכעס עליו שדיבר לשון הרע על הגרמנים. הם נשארו בקשר, ויום אחד מנגל רצה לבקר את אלפרד ישי ונתקל בדלת נעולה עקב הילקחותם למחנה מעבר באמסטרדם. מנגל הצליח להציל אותם לפני הרכבות למחנה השמדה והמשפחה חזרה לביתה.

ביום 28/5/1943 היה הראקציה הכי גדולה בשכונה שהתגוררו בה והוציאו את כל היהודים שהתחבאו בבתים, מנגל לא ידע על זה ולקחו את המשפחה למחנה מעבר. ברגע שמנגל ידע הוא ניגש למושל הולנד והוציא אותם ממחנה מעבר "ווסטרבורג". מנגל רצה רק להוציא את אלפרד, אבל הוא רצה לצאת רק עם משפחתו.

מתוך 100,000 יהודים שעברו ב"וסטרבורג" יצאו 400 באישור של הגרמנים. 4 בני משפחתנו יצאו אבל סבתא כלוטילדה הייתה צריכה להישאר ונשלחה למחנה ברגן -בלזן ומשם החליפו אותה אחרי שנה עם שבויים גרמנים, והעבירו אותה למחנה אונרה באלג'יר בגיל 72 חזרה להולנד ההרוסה אחרי השואה.

אחרי שיצאו מוסטרבורג מיד התחבאו אצל הגויים. בחורף 1944 היה רעב כבד בהולנד ומנגל סיפק להם אוכל למחבוא, וכך שרדו את הרעב.

תמונה 1

מנגל עם פאפא

הזוית האישית

אנחנו מודים לקב"ה שנתן זכות גדולה למנגל לעזור למשפחה לשרוד את השואה.

מילון

קלן
עיר בגרמניה

ציטוטים

”''ושננתם לבניך"...“

הקשר הרב דורי