מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכרזת המדינה סבא אהרון מספר

אני וסבא אהרון בתמונה
סבא אהרון אחרי ששמעו את הכרזת המדינה
רקע על המשפחה

סבא שלי נולד  בירושלים בשנת 1936. כשסבא שלי היה בגיל עשר הם עברו (המשפחה של סבא) לתל אביב, הוא למד בביה"ס דתי כי הוא בא ממשפחה דתית. בשנת 1947 כאשר התקבלה החלטה באו"ם על הקמת מדינת ישראל, השמחה בארץ הייתה גדולה, האנשים יצאו לרחובות: ילדים ,מבוגרים ,זקנים לשמוח לרקוד לשיר על ההחלטה על הקמת המדינה במקביל לשמחה פרצה מלחמת השחרור כאשר הערבים התנפלו על שכונות יהודיות ובמטרה להרוג יהודים היות והישוב היהודי בארץ היה מאורגן עם קבוצות מחטרת שנלחמו באנגלים ששלטו אז בארץ מ1919- עם סיום מלחמת העולם הראשונה.

היות ותנועו המחתרת היו מאומנות למלחמה יכול היה הישוב בארץ לעמוד בפני התקפות אלו ואף להרחיב את כיבוש הארץ מהצפון ועד הדרום. מספר תושבי המדינה בתקופה ההי היו 600,000 איש ומספר ההרוגים שהיו במלחמה כ- 6000 איש ובניהם  גם אחיו של סבא בשם בן ציון. ועד היום כל שנה עושים לאחיו של סבא שלי הזכרות. המצב בארץ בשנת 1947 היה שהאנגלים שלטו בארץ וגרמו לכך שיקומו אירגוני מחתרת על מנת להילחם בהם ולגרש אותם מהארץ.

האנגלים היו מקשיים מאוד על היהודים בארץ ולא נתנו ליהודים מהארצות אחרות לבוא לארץ ישראל ופרט מהפליטים שנשארו אחרי השואה שהייתה במלחמת העולם השנייה. הפליטים ניסו בכל דרך להיכנס לארץ ובאו באוניות ישנות ורעועות חלק מהאוניות נתפסו על ידי הבריטים ונשלחו למאסר בקפריסין. הדבר היה כך עד לצאת האנגלים מהארץ. אחרון האנגלים עזב את הארץ ביום 14/5/1948 ובאותו יום הוכרז על הקמת מדינת ישראל על ידי דוד בן גוריון. ההכרזה נעשתה בתל אביב ברחוב שדרות רוטשילד בביתו של ראש עירית תל אביב מאיר דיזינגוף כיום קיימת אנדרטה של מאיר דיזינגוף רכוב על סוס במרכז השדרה מול ביתו כפי שנראה בתמונות המצורפות.

בזמן ההכרזה הצטופף קהל רב מול הבניין מבוגרים ובני נוער רבים ובניהם גם סבי המסומן בעיגול במרכז התמונה.

סיפור קצר על החפץ המשפחתי

מגילה זו הנמצאת ברשותו של סבי היא של סבא רבא שלי ישעיהו המגילה נכתבה במיוחד לסבא רבא שלי בהיותו בן 18 אחרי החתונה עם סבתא אסתר המיוחד במגילה זו הנקראת מגילת המלך שפרט למילה הראשונה שבמגילה "ויהי" כל עמוד מתחיל במילה המלך.

המיוחד שבדבר שבזמן כתיבת המגילה על ידי סופר סת"ם שצריך לעשות חישובים איך להגיע לר אש עמוד כשהמילה הראשונה בכתוב הוא "המלך" עם מות סבא רבא שלי המגילה עברה לרשותו של סבי סבא אהרון.

סבא שלי אמר "אם האנגלים יעזבו את הארץ תהיה לנו מדינה יפה ומעניינת".

תמונה 1

תמונה 2

תמונה 3

הזוית האישית

אופק: היה לי ממש כייף ללמוד ולעבוד עם סבא. סבא: אופק סקרן, משתתף ומבין את הנלמד.

מילון

סופר סת"ם
רב שכותב ספרי תורה, תפילין ומזוזות

ציטוטים

”אם האנגלים יעזבו את הארץ תהיה לנו מדינה יפה ומעניינת.“

הקשר הרב דורי