מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכפתן של סבא

סבתא תמי ומאיה בבית ספר לאמנויות
סבא מאיר בלבוש המסורתי
הכפתן שסבא כל כך אוהב

אני, סבתא תמי, ילידת תימן בת 65. עליתי לארץ בשנת 1954. לעיר יבנה ושם גדלתי והתחנכתי. בנעוריי, השתתפתי בתנועת הנוער העובד והלומד ושם הכרתי את החבר הראשון שלי אבי (אברהם) סילוק. שלוש שנים היינו חברים. הוא התגייס לצבא במלחמת יום הכיפורים וחמישה חודשים בסך הכול אחרי שהוא התגייס, הוא נהרג. הייתי בקשר מאוד חזק עם המשפחה, אמו מאוד רצתה שאשאר חלק מהמשפחה. בעקבות הקשר הטוב שהיה לי עם משפחתו של אבי, הכרתי את אחיו הגדול שמעון. שמעון נולד במרוקו בשנת 1952, בעיר קזבלנקה ועלה לארץ בשנת 1954, לעיר אופקים שבנגב בשנת 1966, עברו לעיר יבנה.

שלוש שנים אחרי זה, בשנת 1976, התחתנו ונולדו לנו שלוש בנות, שהאמצעית ביניהן נולדה בשנת 1978, יעל  אימא של מאיה.

עוד בזמן שחיו במרוקו, נהגו ההורים של סבי לחגוג את טקס המימונה. טקס המימונה נערך עם סיומו של חג הפסח והוא למעשה חגיגה שבה פותחים שולחן  ועליו מיטב מטעמים: ריבות מתוקות, עוגיות דבש [שבקיה] , עוגיות מרציפן, קוסקוס חלבי [בירקוקס] זבן שעשוי מקצף ביצים מתוק, וכמובן המאכל הייחודי לטקס: מופלטות!!!

הטקס מלווה בשירים ברכות וריקודים. בכל טקס מימונה נהג סבא רבא שלי [אביו של סבי] סבא  מאיר שמו, ללבוש בגד מסורתי הנקרא כפתן. הכפתן הוא חלוק ארוך עשוי אריג משובח בצבע לבן מעוטר ברקמה. לראשו חבש תרבוש, כובע העשוי קטיפה אדומה ומעוטר בגדילים. את הבגד הזה הביא סבא רבא שלי יחד אתו ממרוקו לישראל כשהם עלו לארץ בשנת 1954 וסבתי מספרת לי שבכל חג מימונה היה לובש סבא מאיר את הבגד ועורך מימונה גדולה ומפוארת. דלת ביתו היתה פתוחה לכל מי שרצה להיכנס ולהשתתף ללא הזמנה מראש.

היום כבר 20 שנה לאחר פטירתו של סבא רבא שלי, עורך סבא שלי, סבא שמעון בכל סיום חג פסח את הטקס של המימונה בביתו, בחגיגה גדולה ומפוארת, כשהוא לובש את אותו בגד מסורתי מפואר שעבר אליו בירושה מאביו.

סבא שלי שביקר לפני מספר שנים במרוקו הביא גם לנו הנכדים, בגדים מסורתיים מפוארים, כפתנים רקומים ואנו לובשים אותם בכול שנה בטקס המימונה שסבא עורך.

 

 

הזוית האישית

מאיה הנכדה: הייתה לי חוויה כייפית וזמן איכות יותר טוב עם סבתא תמי. למדתי מסבתא על הדאגה שלה כלפיי ועל המסירות שלה.

סבתא תמי: מאוד מאוד נהניתי בתכנית הקשר רב דורי. הגעתי לכל הפעילויות שהיו בבית הספר, טקסים, אירועים, מסיבות, הכרתי קבוצה נהדרת וחברים חדשים ובמיוחד הקשר האישי שהיה לי עם הנכדה שלי מאיה, זמן איכות מצוין ללא נייד ולמידה על המחשב.

אני ונכדתי מאיה בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

 

מילון

כפתן
בגד מרוקאי מסורתי שלובשים באירועים כמו: חינה, מימונה.....

ציטוטים

”"בכל חג מימונה, היה לובש סבא מאיר את הבגד ועורך מימונה גדולה ומפוארת"“

הקשר הרב דורי