מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכפתן המוזהב

עליזה עם גיל ויורן הנכד
חסיבה זקרי אמא של עליזה והכפתן
"כפתן" זו שמלה שלובשות הכלות בערב החינה

שמי עליזה זקרי, נולדתי למשפחת זקרי בשנת 1953 בעיר מארקש אשר במרוקו.
 
שם אמי הוא: חפציבה והיא ממשפחת רבנים . שם אבי הוא: ניסים. אמא  של אמא שלי נולדה בירושלים והביאו אותה למרוקו.אבי נחשב לסוחר גדול במרוקו משום שהיה לו בית חרושת למשקאות חריפים הגדול ביותר והיחיד במרוקו אשר הכניס לביתנו פרנסה רבה.
משפחתי וילדותי:
משפחתי היא משפחה מרובת ילדים יש לי 4 אחיות ו-5 אחים וילדותי הייתה ילדות עשירה ומהנה, כולנו עשינו הכל ביחד: שיחקנו,  ישנו , צחקנו ונהננו ביחד, הייתי משחקת איתם במשחקים כמו בית בובות ומשחקי לגו העשויים עץ .בבית שלי היינו עוזרים לאימא שלי המון , בכל דבר שהיית צריכה בו עזרה כגון: בישול אפייה ניקיון קניות ועוד. שיתוף הפעולה בננו קרב אותנו ואיחד אותנו כמשפחה.
 
העלייה לישראל והחפץ:
סיפור העלייה שלי היה קל, עלינו בשנת 1963 לארץ ישראל, כשעליתי לארץ הייתי בת 12, הגענו במטוס, וזו הייתה חוויה בפני עצמה. כשאמי עלתה לארץ היא הביאה אתה חפץ יקר במיוחד. זה פריט מיוחד שנקרא "כפתן" זו שמלה שלובשות הכלות בערב החינה שלהן או בכל אירוע שמח של המשפחה. המנהג הגדול במיוחד שלבשו בו את הכפתן חוץ מערב החינה היה צאת חג הפסח המימונה.
 
שמלה זו עשויה כולה מזהב טהור ומשקלה רב מאוד .שמלה זו אחת ויחידה בכל העולם. שמלה זו נעשתה למלכת מרוקו וכאשר אבי שמע את השמועה הוא ישר הלך אל המוכר ואמר שהוא מוכן לשלם כפול מהמלך, ולקח את השמלה. שמלה זו עוברת מדור לדור במשך 80 שנה החפץ הזה שמור אצל אחותי בכספת במשך 60 שנה. בערב החינה שלי לבשתי את הכפתן. וגם כל האחיות שלי לבשו את הכפתן בערב החינה שלהן.
 
נישואין והקמת משפחה:
נישאתי לאיב בשנת 1975 ולנו 3 ילדים משותפים: מאיה אורלי ויניב, למאיה, יש שלושה ילדים יורן אראל ונעמה, לאורלי נולדו דילן, סאן וסנדי וליניב יש בת אחת ושמה אבישג.
 
כיום אני פנסיונרית , נהנית מהילדים ומהנכדים, נמצאת תמיד עבור ילדיי ונכדיי וממשיכה את המסורת של גיבוש המשפחה בימי חול ובחגים. כל אירוע עבורי הוא סיבה למסיבה.
 
תשע"ה                    

מילון

כפתן מרוקאי
הכפתן הוא לבוש מרוקאי מסורתי המסמל את תרבות העם. את הכפתן לובשים במהלך חגיגות המימונה והחינה המרוקאית, שכן הוא סוג של שמלה העשויה מבדים מבריקים ויקרים, הרקומים באלמנטים וברקמות מוזהבות ותכשיטים ואביזרים עשירים למיניהם. אליו מתווספים אצל הנשים ‏‏‏‏‏‏‏כתר או סרט שיער וטול תואמים, ואצל הגברים תרבוש בגוון ארגמן .

ציטוטים

”השמלה נתפרה למלכת מרוקו וכשאבי שמע את השמועה הוא הלך למוכר והציע מחיר כפול מהמלך“

”כפתן - שמלה זו עשויה כולה מזהב טהור ומשקלה רב מאוד“

הקשר הרב דורי