מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא פירי ברחה מהנאצים

סבא וסבתא במסגרת התכנית
סבתא כאימא צעירה
סבתא רבתא התחזתה למתנדבת גרמניה וכך נמלטה מידי הנאצים

הסיפור של סבתא רבתא פיריסקיבה (פירי) ז"ל 

אחרי שנה וחצי של עבודה קשה במחנה אושוויץ בקור רב, החליטה לברוח עם כמה חברות דרך יערות גרמניה. בשלב מסוים הן היו מאוד רעבות. הן ראו בסיס צבאי של גרמנים. הן הציגו את עצמן בתור מתנדבות גרמניות כשהן מסכנות את חייהן תוך כדי (הן הסתירו היטב את המספר שהיה על ידיהן) ובמטבח התחילו לבשל לגרמנים כדי שגם הן יוכלו לאכול 'דרך הגב' (בהיחבא). בגלל שהן הציגו את עצמן כמתנדבות גרמניות היה להן קל לעזוב את המקום ובינתיים המלחמה נגמרה וכל אחת הגיעה למקום מולדתה. שם גם גילו שחלק גדול מהמשפחות נספו בשואה. בכוח מדהים הן החליטו – למרות הקושי והאבדן – להמשיך לחיות. אז סבתא רבתא פגשה את משה (סבא רבא משה), שגם הוא איבד אישה וילדה והוא התחתן בשנית עם סבתא רבתא פרי בשנת 1944.

סיפור אהבה

בערך בגיל 12 בשנת 1959 ברומניה הקומוניסטית סבתא חוותה בבית ספר במהלך שיעור ספורט מעשה אנטישמי על ידי המורה. היא קיבלה שתי סטירות מול כל הכיתה רק בגלל שהיא יהודיה. בנוסף, בהמשך לא קיבלו את סבתא לתיכון במקום המגורים שלה והיא הייתה צריכה לנסוע רחוק לפנימיה בשביל לסיים תיכון. אחרי התיכון ואחרי שהיא למדה שנתיים באוניברסיטה בעיר קלוז' היא הכירה את קרול, סבי.

בשנת 1970 היא הפסיקה את הלימודים בגלל שסבא קרול סיים את הלימודים לרפואה וטרינרית והוא היה צריך לעבוד בכפר. שם נולד גם אבי. הם היו בקלוז' חמש שנים וביקשו לבצע עלייה לארץ ישראל, ברומניה המשטר הרומני לא הרשה לעשות את החגים היהודיים, הטקסים והמצוות. לבסוף הם קיבלו את האישור לעלייה ועלו לישראל.

סבא כאב צעיר

תמונה 1

הזוית האישית

איתי צור ואריאל: היה מדהים, כל אחד למד משהו מן השני והיה נפלא. למדתי המון דברים מסבתא והיא למדה להקליד על מחשב, זה היה חוויתי ומשותף ושמח מאוד.

מילון

פריז'ידר
מקרר

קלוּז'-נאפּוֹקָה
קלוּז'-נאפּוֹקָה היא עיר בצפון-מערב רומניה, בחבל ההיסטורי טרנסילבניה, ועיר הבירה של מחוז קלוז' ושל טרנסילבניה כולה. העיר היא אחד המרכזים האקדמיים, התרבותיים והתעשייתיים החשובים ביותר במדינה והיא העיר השנייה בגודלה בה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”"הנכדים הם האוצר היקר ביותר שלנו" -סבא וסבתא“

הקשר הרב דורי