מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכנות לחורף

אני וסבתא בעת תיעוד הסיפור.
סבתא סורלה ברומניה
נולדתי ברומניה, שם יש להערך במיוחד לעונת החורף, הסיפור מספר את ההכנות של משפחתי בזמן שחיינו שם.

ברומניה עונות השנה היו מאוד מוגדרות. הקיץ מאוד חם והחורפים היו ארוכים וקרים עם טמפרטורות של 10 עד 20 מעלות צלזיוס. הנגישות הייתה מאוד קשה עד כמעט בלתי אפשרית, הן בגלל קשיי מזג האויר והן בשל חוסרים גדולים שהיו עקב עונתיות של פירות וירקות.

הילדות בבוקרשט, שם חייתי עד גיל 13, הייתה צבעונית ושמחה. הבית היה בקומה שנייה, מורכב משני חדרים ענקיים עם דלת מפרידה, הול ענק ומחסן רחב ידיים. המרפסת החצי עגולה פנתה לגן עם 4 עצי ערמונים כבני 100 שנה, שענפיהם הגיעו בקיץ עד מרחק נגיעה. בשל חודשי החורף הקרים והארוכים, ההכנות מבחינת חימום הבית וכל הנדרש היו חשובות ביותר והכנות האלו התחילו כבר בקיץ!!!!

בחודש אוגוסט כבר היו צריכים לדאוג להזמנת עצי הסקה, כדי שיהיו יבשים (גשם ראשון עשוי היה לרדת כבר בחודש ספטמבר!) הכמות של העצים הייתה צריכה להספיק עד האביב. הייתה פעילות נמרצת של כל המשפחה בהכנת השימורים לחורף. סבתא שלי הייתה מכינה ריבות מכל פירות הקיץ-דובדבנים מתוקים וחמוצים, משמשים, תות שדה ומאוחר יותר תפוזים. על כל צנצנת נרשם סוג הריבה והשנה! כך נחו על המדפים ריבות 4 ו – 5 שנים אחורה! אוי למי שלקח צנצנת ריבה שלא לפי הסדר.

אמא שלי הכינה סלטים מחצילים ופלפלים אדומים שנטחנו ונשמרו בבקבוקי זכוכית. סבא שלי היה אחראי להזמין עשרות ק"ג של תפוחי אדמה שהוטמנו במלח בארגזים, כדי לא לקפוא בקור, כמו כן הוזמנו מאות ביצים שגם הוטמנו בארגזים קטנים בחול. הוכנו בחביות עץ סוגי חמוצים, מלפפונים כרוב כבוש ופלפלים. ההכנות לא היו קלות כי המצרכים לא היו נגישים ובשביל כל דבר היו ריצות רבות, כל המצרכים הועמדו כמו חיילים על מדפים, מחכים לבוא החורף.

התמונות של עבודת הנמלים שנעשתה בהמון אהבה ושמחה במשך כמעט כל חודש אוגוסט, כל שנה נשארו בליבי עד היום תמונות של ילדות שמחה, ליד ועם המשפחה, לצד ההבנה לפרטים שהכל כרוך בעבודה ותשומת לב לפרטים הקטנים.

כמוסת זמן יקרה ללא ספק, שונה כל כך מהנגישות והשפע הרב העוטף אותנו כיום.

הזוית האישית

סורלה פלטי: המפגש הכיתתי בין התלמידים והסבים פתח צוהר מדהים לסיפורים שונים מתקופות שונות ולגמרי במקרה נפגשו עולמות שלמים וסיפורים מרתקים וכל סיפור הינו יקר וחשוב בשרשרת הענקית של העם היהודי. במבט אישי חזרתי למחוזות רגשים של ילדות וההזכרות היתה מהנה ומרגשת.

שקד אוזן: היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבתא היא סיפרה לי על הסיפור שלה שהיא הייתה בילדותה.

מילון

הסקה
מערכת חימום, הבערה של אש

ציטוטים

”"כמוסת זמן יקרה ללא ספק, שונה כל כך מהנגישות והשפע הרב העוטף אותנו כיום".“

הקשר הרב דורי