מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכמיהה לארץ ישראל והגשמת חלום

רחל לוריא ותמה פילבר
תמונה משפחתית: אבא שמעון פוליבה
העליה לארץ ישראל

שמי רחל לוריא. נולדתי בדרום אפריקה בשם Rochelle Poliva.

אבי נולד בשנת 1912 בקוריץ על גבול פולין, אוקראינה. ב – 1927, בהיותו בן 13,משפחתו עלתה ארצה והתגוררה בתל אביב.

ב –  1935 אבי נסע לדרום אפריקה בעקבות אחיו הגדול. הוא הביא מוצרי "תוצרת הארץ" מישראל לדרום אפריקה ומכר אותם בחנות מיוחדת. כשפרצה מלחמת העולם השנייה הוא התנדב לצבא הדרום אפריקאי שלחם לצד בעלות הברית. אבי שהה במצרים עם הצבא, ובחופשותיו היה נוסע ברכבת לתל אביב לבקר את משפחתו.

אימי נולדה בוילקומיר בליטא ב – 1924. ב – 1937 משפחתה היגרה לדרום אפריקה וכך ניצלו חייהם. קרוביהם וחבריהם נרצחו בשואה ביער פיבוניה שעל יד וילקומיר.

תמונה 1
תמונה משפחתית: אבא שמעון פוליבה אמא שולמית פוליבה (גוטליב) אני בצד ימין בת10 בערך סבתא חנה אטל גוטליב (אנוליק) עם אחותי אילנה אמי מחזיקה את אחותי ג'ודי

הוריי התחתנו ב – 1948. הם היו ציוניים נלהבים ורצו לעלות ארצה מיד, אבל היו צריכים להישאר בדרום אפריקה כדי לעזור למשפחתה של אימי. נולדתי ב – 1951. כשהייתי בת שנה הוריי שוב רצו לעלות ארצה. הדודים שלי שעלו ארצה קודם ועבדו כרופאים, חזרו לדרום אפריקה ואמרו להוריי שלא יעזו לקחת תינוקת קטנה לתנאים כל כך קשים כמו ששררו אז בארץ, לא היה מספיק אוכל בתקופת הצנע, ולכן הוריי לא עלו באותו זמן.

גדלתי בתחושה שכל רגע עולים לארץ ישראל. גרנו באזור לא יהודי בפאתי יוהנסבורג והכמיהה שלי הייתה לחיות בין יהודים ולעלות ארצה. כשהייתי בת 12 בערך אבי נסע לארץ לבקר את הוריו ויתר משפחתו ומצא עבודה. חזר הביתה, מכר את המכולת שהוא ניהל, מכר את הבית. אני זוכרת את הארגזים נערמים בסלון. כל כך שמחתי.

ואז הוא קיבל הודעה על ביטול העבודה. עברנו דירה, הוא קנה מכולת אחרת ונשארנו ביוהנסבורג. אחרי כמה שנים עברנו למקום שבו היו יותר יהודים ולמדתי בבית ספר יהודי בכיתות י"א ו י"ב. לפחות חלום אחד התגשם, לחיות בין יהודים.

התחלתי ללכת לבני עקיבא ולשמור מצוות. פרצה מלחמת ששת הימים והיינו כל כך גאים. רציתי לעלות ארצה מיד אחרי סיום התיכון, אבל אבי, למרות שהיה ציוני, אמר שעדיף לי לעלות אחרי הלימודים באוניברסיטה. הוא פחד שאסע לבדי, היו ויכוחים סוערים בבית.

ב – 1968, שנה אחרי מלחמת ששת הימים, כשלמדתי בכיתה י"ב, מדינת ישראל ניסתה לעודד סטודנטים יהודים ללמוד באוניברסטאות בארץ בתקוה שישתקעו בה אחרי הלימודים. שמעון פרס הגיע כנציג של מדינת ישראל כדי לדבר עם תלמידי כיתה י"ב והוריהם. כשחזרנו הביתה בתום ערב מרגש, אבי הסכים שאסע לארץ במסגרת "הכשרה" של תנועת בני עקיבא בקיבוץ עין הנצי"ב ואחר כך אשאר כדי ללמוד באוניברסיטה. בקיצור, לעלות.

נראה לי שהורי לא האמינו שבאמת אשאר בארץ לבד, אבל זה מה שקרה. למדתי באוניברסיטת בר אילן. התחתנתי עם עולה חדש מארה"ב נעמן לוריא.הקמנו ביחד בית בירושלים ב – 1972 וב – 1977עברנו לגור בעפרה. נולדו לנו 6 ילדים וכרגע יש לנו 16 נכדים ואחד בדרך, כן ירבו.

10 שנים אחרי שעליתי כל משפחתי הגרעינית כבר הייתה בארץ.

אני גרה בישוב עפרה 40 שנה. אני שמחה שאני גרה במקום חשוב מבחינה לאומית. אני מרגישה שחיי בעלי תוכן משמעותי ומאושרת על כך שילדיי זכו להיוולד ולגור בארץ וכן גם נכדיי.

סרטון סיום שנה הקשר הרב דורי באולפנת עפרה 2017

הזוית האישית

בתמונה המשותפת שלנו ניתן לראות כי אנחנו יושבות על הדשא באולפנת עפרה בה קיימנו את הקשר הרב דורי ובילינו שעות יפות ביחד.

מילון

תקופת הצנע
תקופת הצנע הייתה תקופה של כמה שנים בראשית שנות המדינה כשהמצב הכלכלי בארץ היה בכי רע. היתה תכנית כלכלית שניסתה לטפל במצב על ידי חלוקת תלושים למזון ועוד. לא היה שפע כמו היום ואנשים היו צריכים להסתפק במועט.

ציטוטים

” אני מרגישה שחיי בעלי תוכן משמעותי “

הקשר הרב דורי