מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכמיהה והרצון לעלות ארצה

אתי אביטן והדר- קשר רב דורי
אתי בצעירותה
בתקווה שנחיה חיים טובים יותר

אתי אביטן מספרת להדר דרור

שמי אתי אביטן, נולדתי במרוקו בשנת 1948.

בשנים אלה החמיר מצבם של יהודי מרוקו, בשל התגבורת הטרור במדינה והיחס העוין כלפי היהודים מצד האוכלוסייה המקומית. בתאריך 12.8.1955 עלינו ארצה, לארץ הקודש המובטחת. את דרכינו ארצה עשינו דרך הים, בספינת מעפילים כפליטים. הכמיהה ורצון הזהות היהודית לעלות ארצה בתקווה שנחיה חיים טובים יותר, התנפצה זמן קצר לאחר שכפות רגלינו נחתו בארץ ישראל.

יישבו אותנו בצריפים רעועים, ללא אספקת חשמל ומים ובתנאים סוציואקונומיים נמוכים ביותר. הצריפים היו בכפר גבירול שברחובות.

 כפר גבירול, ברחובות: "כפר גבירול הוא שמה הקודם של שכונת "אבן גבירול" השוכנת בקצה המערבי של רחובות. שנות השישים הגיעו למקום עולים ממרוקו, בשנות השבעים עולים מברית המועצות ולבסוף הצטרפו גם עולים מאתיופיה. בעקבות עליית מחירי הנדל"ן בישראל לאחר 2008, נרשמה מגמה של מעבר זוגות צעירים ממרכז הארץ לשכונה".

כפר גבירול – כפר קוביבה – בית שהין התחתון (אחד מ 2 שרידים לכפר קובייבה ששכן במקום עד 1948)

תמונה 1

בכפר גבירול, שיכנו אותנו בצריפים. כאשר כל צריף מנה חדרון קטן שהכיל בתוכו 4 נפשות. בחורף היו דליפות מגג הצריף ועל החום הכבד בקיץ, נוכח התנאים במבנה, מיותר לדבר. אימי ז"ל עבדה אז בעבודות חקלאות ובמשק בית ואבי ז"ל עבד כטבח בצריפין.

נוכח התנאים הקשים נאלצנו בעל כורחנו, כחלק מתנאי הסוכנות היהודית, לעבור תהליך של מניעה ו/או טיפול במחלת הגזזת.

11 שנים חיינו בצריף, חסכנו אגורה לאגורה וכשהתאפשר לנו החלטנו לעבור לעיר. התמקמנו בעיר יפו ועד עצם היום הזה, אני ובעלי מתגוררים שם.

מתכון עובר-מדור לדור

עוגת גזר: מצרכים, כוס גזר 3/4 שמן, ביצים 3, סוכר ווניל, 1 אבקת אפייה, 1.25 כוסות סוכר. הכנת המתכון: תחילה מערבבים את הקמח, הביצים והסוכר, אחר כך מוסיפים את השמן ובוחשים. בסוף מוסיפים את הקמח, אבקת האפייה והווניל. בוחשים הכול ומכניסים לתנור 180 מעלות לארבעים דקות.

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר בן גוריון בבת-ים בהובלתה של המורה יעל אריאן. אנחנו לומדים לעבוד על המחשב, מספרים את סיפורנו. כל אחד מאיתנו תרם מתכון מכל המתכונים תהיה לנו חוברת מתכונים של הקשר הרב דורי. 

תשע"ה

מילון

גזזת
גזזת היא מחלת עור פטרייתית, הנגרמת על ידי פטריות דרמטופיטיות העלולות לחולל גם מחלות אחרות. המחלה עלולה להופיע על כלל שטח העור, על הקרקפת, על השיער, הגוף, כפות הרגליים ולעתים גם בציפורניים.

כפר גבירול
כפר גבירול הוא שמה הקודם של שכונת "אבן גבירול" השוכנת בקצה המערבי של רחובות. בשנות השישים הגיעו למקום עולים ממרוקו, בשנות השבעים עולים מברית המועצות ולבסוף הצטרפו גם עולים מאתיופיה. בעקבות עליית מחירי הנדל"ן בישראל לאחר 2008, נרשמה מגמה של מעבר זוגות צעירים ממרכז הארץ לשכונה.

ציטוטים

”בתאריך 12.8.1955 עלינו ארצה, לארץ הקודש המובטחת“

הקשר הרב דורי