מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכל בזכות כרטיסיה מקק"ל

מיכל והבנות במפגש סיום בביה"ס בנווה צוף
סבא של מיכל כחייל בארץ בזמן מלחמת עולם הראשונה
מיכל הורנמן מספרת על מסלול חייה מארה"ב לישראל

שמי מיכל הורנמן. נולדתי בארה"ב בסנט לואיס בשנת 1952 להוריי מלווין וזלדה. אני הבכורה במשפחתי. סבא שלי מצד אימא נלחם בארץ ישראל בזמן מלחמת עולם הראשונה ורצה להישאר, אבל אשתו לא רצתה ולכן הם חזרו לארצות הברית. את היכרותי עם ישראל לראשונה חוויתי בתור סטודנטית… התאהבתי בארץ מיד ועשיתי החלטה שמלווה אותי עד היום.

הסיפור האישי שלי מתחיל בשנת 1952 בארה"ב, בארץ שבה נולדתי וגדלתי להוריי, זלדה ומלווין , ם עוד שני אחים ואחות ששמם ג'נט, רפאל וראובן. בתלמוד תורה של בית הכנסת בסנט לואיס שבארצות הברית, נתנו לנו כרטיסיה של קרן הקיימת לישראל עם מקום לשים 20 מטבעות של 10 סנט (2 דולר). כאשר השלמנו את הכרטיסייה, שלחו את הכסף לקק"ל ובארץ ישראל נטעו עצים באמצעות הכסף. אחר כך, כל ילד וילדה קיבלו תעודה מקק"ל וכתוב בה לכבוד מי הקדשנו את הנטיעה. יש בידי תעודה שמעידה שאימא שלי נטעה עץ בשנות הארבעים למאה הקודמת לכבוד חמיה.

אחרי הלימודים היינו הולכים כמה פעמים בשבוע לתלמוד תורה, שם היו מלמדים אותנו נושאים הקשורים ביהדות (הייתי מסורתית). באחד השיעורים לימדו אותנו על כשרות בבית, כמו הפרדה בין בשר לחלב ואכילת מאכלים כשרים. כשחזרתי מאותו שיעור הביתה שאלתי את אמי: "אפשר לשמור כשרות?" ואמי אמרה לי: "כשתהיי גדולה תשמרי כשרות." אחרי היסודי, החטיבה והתיכון עברתי לאוניברסיטה. אחרי שנתיים, החלטתי ללמוד בשנה השלישית באוניברסיטה העברית בירושלים. אותה שנה הייתה מאד משמעותית בחיי. בין היתר, התחלתי לחזור בתשובה. אחרי שנה באוניברסיטה העברית חזרתי לארה"ב. הרגשתי אז שזה כבר לא הבית שלי, וכשסיימתי את התואר החלטתי  לעלות לארץ ישראל, היא המולדת האמיתית.  בשנת 1974 עליתי לקיבוץ יבנה שם הייתי באולפן קליטה לעולים חדשים. שם גם הכרתי את בעלי, יצחק (שגם הוא היה עולה חדש מהולנד), ואחרי שנה וחצי, בשנת 1976, התחתנו. נולדו לנו ארבעה ילדים: יעל, יהושע, אלחנן משה ואברהם. עברנו לגור בנווה צוף בשנת 1983 ומאז אנחנו פה… אנחנו אוהבים את היישוב, הנוף והאווירה.

אחריי עלו שני האחים שלי, ובשנת 2012 אמי עלתה לארץ. השמחה הייתה רבה והרגשתי שמעגל נסגר. הצלחנו לאחד את המשפחה שלי בארץ ישראל, היא המולדת של היהודים.

הזוית האישית

מיכל: מאד נהניתי מהמפגשים שהצלחתי להשתתף בהם. הבנות היו כל כך מתוקות והביעו עניין אמיתי במה שהיה לי לספר. באמת נוצרה התחלה של קשר בין-דורי. זוהי יוזמה ברוכה, מאד כדאי להמשיך אותה בשנה הבאה!…

הללי אורי ושירה: מרגישות שהמפגשים בתכנית הקשר הרב דורי נתנו לנו המון. הכרנו את הדור של הסבים והסבתות שלנו מזווית שונה. הכרנו חלוצים, אנשי מעשה, אידאליסטים ובעיקר אנשים עם רצונות, שאיפות וחלומות (את חלקם הצליחו להגשים). נהנינו מתהליך ההיכרות והכתיבה של הסיפור. לעוד שנים טובות של בריאות ועשייה.

מילון

קק"ל
קרן קיימת לישראל (קק"ל) היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה כארגון ציוני בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. לאחר הקמת מדינת ישראל התאגדה קק"ל כחברה ישראלית ובתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה ובהן קניה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. בשנת 1961 נחתם "כתב האמנה" בין מדינת ישראל וקק"ל, המעניק לקק"ל ייפוי כוח להיות המוסד הממונה על פיתוח אדמות הארץ וייעורן ועל ההסברה החינוכית-ציונית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אפשר לשמור כשרות?" - אמי ענתה לי: "כשתהיי גדולה תשמרי כשרות“

”הצלחנו לאחד את המשפחה שלי בארץ ישראל, היא המולדת של היהודים“

הקשר הרב דורי