מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההישרדות של אריה בגטו בפולין

אריה בן 80
אריה בן 25
השואה היהודית באירופה

שמי יהלי, אספר על הישרדותו של סבא רבא שלי בזמן השואה. בחרתי בסיפור זה בגלל שבשבוע הבא חל יום השואה הבינלאומי ומגיעים לישראל 40 נשיאים וראשי ממשלות, מלכים ושרי חוץ מהרבה מדינות.

הדמויות בסיפור הם סבא רבא שלי, ההורים שלו, אחותו ואחיו. סבא אריה האמין שלגור בישראל עדיף מאשר לגור בגולה, התמונה שעלתה לו בזיכרון שרודפים אחריו.

הסיפור מתרחש בפולין בגטו, ומתאר את מהלך שהותו של סבא רבא שלי אריה בגטו. באחד הימים, קצין אס אס היכה אותו בקת של רובה בפיו, נשברו שיניו ופיו ושפתותיו דיממו. אריה ניגש לרופא הגטו לקבלת טיפול ורופא הגטו שאל: ״מה קרה לך אריה?". אריה השיב: :אני נפלתי, הרופא". אמר הרופא: "אם לא תספר לי את האמת אעקור לך את השיניים  ללא הרדמה". אריה לא סיפר לרופא והשיניים שלו נעקרו ללא הרדמה. מאותו יום קצין האס אס דאג לכוס חלב חם ופרוסת לחם בכל זמן שהותו בגטו עד לשחרורו מהגטו, כך ניצלו חיו של סבא רבא אריה. הם ניצלו כי קצין האס אס שמר עליו לאחר המקרה. חייו של  קצין האס אס ניצלו בזה שסבי לא אמר מי פגע בו. המקרה הזה חיזק מאוד אצל סבא רבא אריה את הצורך הבסיסי לאוכל ולביטחון כלכלי – לו ולמשפחתו. הסיפור השפיע עלי בכך שאני (איציק, סבא של יהלי) דואג שלא יהיה מחסור לאוכל בביתי.

אלמלא היה סבי אריה מתעקש לא לדבר ולומר מה קרה לו, היה נשלח קצין האס אס למלחמה בגבול רוסיה ואז חבריו של קצין האס אס היו שולחים את סבי למשרפות. בכך ניצלו חיו. סבא אריה הגיע לארץ ישראל בשנת 1944 דרך מחנה העולים בעתלית משם הלך ברגל לזיכרון יעקב, אל אחותו.

הזוית האישית

יהלי: היה לי כיף ללמוד עוד על סבא שלי.

סבא: זה כיף להיות עם הנכדה ביחד, המפגשים צריכים להיות בתדירות גבוהה יותר וכך אפשר יהיה לספר עוד הרבה סיפורים וחוויות.

מילון

גטו
במלחמת העולם השנייה השתמשו הנאצים במונח "גטו", כחלק ממדיניות התעמולה וההטעיה, וקראו בשם זה רחובות ורבעים מגודרים, שבהן רוכזו יהודי הסביבה. היהודים נאספו על פי צווים שהודפסו בכרוזים, או ששודרו ברדיו אל הגטאות כשלב ביניים לפני שילוחם אל מחנות ההשמדה או חיסולם בדרכים שונות. גטאות אלה, שהוקמו בערים רבות במזרח אירופה נודעו בתנאי המחיה הירודים באופן קיצוני - צפיפות רבה, רעב ומחסור, הגבלות בלתי אפשריות, חשיפה להתעללויות, תנאי היגיינה ירודים ועוד. חלק ניכר מיהדות אירופה נספה עוד בשלב הגטאות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החיים חשובים יותר מהכל“

הקשר הרב דורי