מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הישרדותו של סבא רבא יעקב ויסבאום ז"ל

סבתא ואני בקשר הרב דורי
סבא יעקוב, סבתא סוניה והתינוקת חדוה
מהשואה להקמת משפחה בישראל

שמי דניאל ואני הנכד של סבתא חדווה.

תמונה 1

סבא רבא שלי היה ניצול שואה והתקשה לשתף את סבתא רבתא את סבתא חדווה ואת דוד איציק. אספר על מה שעבר עליו בשואה.

סבא רבא נולד בעיירה בייליבז'יג בפולין בשנת 1922.

הוריו יצחק ושיינדל – נולדו להם 3 ילדים גיטל, יעקב ופסח. סבא רבא היה בן 18 כאשר הגרמנים נכנסו לעיירה בייליבז'יג.

בשנת 1939 פסח היה בין 12 ואחותו הייתה נשואה עם תינוקת. להורים של סבא רבא של סבתא חדוה נולדו 7 ילדים, כולם נישאו, הקימו משפחות ונולדו להם ילדים.

משפחה ענפה – כולם הוצאו להורג בטרבלינקה שהיה מחנה השמדה של הגרמנים. טרבלינקה הוא מחנה השמדה שהופעל על ידי האס אס להשמדת יהדות פולין.

את הצעירים של העיירה כולל סבא רבא ופסח (אחיו) לקחו ל"סוחה" עיר בפולין. בסוחה עבדו בסלילת כבישים, האכלת סוסים וחזירים. הם חיו ללא תנאים – ללא אוכל ובגדים. הם קיבלו מהגרמנים אוכל של סוסים וכלבים.

בשנת 1944, העבירו את כל עובדי "סוחה" לפיונקי. סבא רבא ואחיו פסח עם עוד שמונה חברים ברחו ליער, הפולנים ירו בגבם, ורק סבא רבא נותר בחיים. לאחר פיונקי הועברו לגרמניה ומשם  לצעדת המוות לטודגרש.

צעדת המוות – הוא כינוי שניתן על ידי אסירי מחנות הריכוז וההשמדה. זוהי צעדה כפויה ליעדים אחרים ללא אוכל- הצועדים אספו ירק בדרכים. ב- 2 במאי 1944 הרוסים שחררו אותם וסבא רבא חזר לעיירה שבפולין. הפולנים שפלשו לבתים של היהודים בזמן המלחמה איימו עליהם שיעזבו מיד אחרת יהרגו אותם. סבא רבא נסע לעיר לודג' (פולין) ושם פגש את סבתא רבה סוניה אמא של סבתא חדוה.

באוקטובר 1945, התחתנו ומשם נסעו לדכאו (גרמניה). בשנת 1946 נולד דודי יצחק, הם גרו בדכאו ובשנת 1949 עברו לצרפת. בסוף שנת 1949 הגיעו לישראל על האנייה טרנסילבניה ישר למחנה עולים בפרדס חנה, שאכלס את העולים שהגיעו לישראל לאחר קום המדינה, ומשם עברו ליפו ובשנת 1950 נולדה סבתא חדוה. בשנת 1954 עברה משפחתה להדר יוסף תל-אביב. בשנת 1950סבא רבא גויס לצה"ל ושירת בגולני נלחם בקרב "תל מוטילה". הקרב התחולל 5 ימים החל מ-2 למאי 1951 מצפון מזרח לכנרת ליד ישוב אלמגור. רוב החיילים היו עולים חדשים וחלקם לא דיברו עברית. בקרב בין צה"ל לסורים נהרגו 41 חיילי צה"ל והסורים נסוגו מהאזור. סבא רבא עבד ברשת חשמל בקיבוצים. היה השורד היחיד ממשפחה ענפה ואהב מאד את אשתו, את בנו איציק, את סבתא חדוה ואת כל הנכדים. נולדו לו מיצחק ומחדווה 6 נכדים ועכשיו גם 6 נינים מסבתא חדוה ו- 3 נינים מדוד יצחק.

 חדווה הילדה שניה מימין

תמונה 2

חדווה תינוקת בזרועות אימה

 

חשוב שהנינים לא ישכחו את השואה ויעבירו את הזיכרון ואת המורשת המשפחתית לדורות הבאים. אני לא יודע איך סבא רבא המשיך ללא משפחה בודד לאחר המלחמה.

סיפור האהבה שלי למשפחתי:

שמי חדווה ויש לי 6 נכדים מאיה, מהבן שלומי. דניאל שיר ורון מהבן גולן. גאיה ועפרי מהבן אלי.

אני וסבא אברהם אוהבים את הנכדים מאד נהנים ללכת איתם לסרטים, לונה פארק, מסעדות, לחגוג ימי הולדת, לבוא לקשר הרב דורי .נכדים חכמים מתעניינים בחדשות, טיולים בארץ ובחו"ל. משחקי מחשב. וגם בכדורסל- דניאל שחקן מעולה.

תמונה 3

 כל משפחת גלבוע – גמליאל

סיפור האהבה שלי לנכדיי

 

הזוית האישית

סבתא חדוה: מהזווית שלי רציתי להעביר את העבר של אבא שלי ויסבאום יעקב מהשואה ועד הקמת המשפחה בארץ ישראל. שלא תהיה שואה לעולם.

הנכד דניאל: יש לי מזל שאת סבתא שלי ואני בקשר הרב דורי. אני מרגיש שהקשר ביננו התחזק מאוד.

מילון

תל מוטילה
היה קרב שהתחולל במשך חמישה ימים, החל מ-2 במאי 1951, מצפון מזרח לכנרת בין הצבא הסורי ובין צה"ל. בקרב נהרגו 41 חיילי צה"ל ובסופו נסוגו הכוחות הסורים מהאזור.

ציטוטים

”חשוב שהנינים לא ישכחו את השואה ויעבירו לדורות הבאים“

הקשר הרב דורי