מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבתא חביבה

אני עם סבא וסבתא
תמונה מפעם
סבתא שלי נולדה בתוניס בעיר סליניה 1945 לדצמבר

תכנית הקשר הרב דורי, נטע חדד משתתפת בתכנית יחד עם סבתא שלה ומתעדת את סיפוריה:
סבתא שלי חביבה חדד נולדה בתוניס בעיר סליניה בדצמבר שנת 1945. המשפחה שלהם הייתה עשירה מאוד. בעיר דיברו ערבית אבל בבית עברית. היה להם כל מיני מנהגים לדוגמא: בטו בשבט היו מכינים בסיסה, בפרשת יתרו הייתה להם סעודה שקראו לה סעודת יתרו שוחטים יונים ועושים אותם עוף ממולא ועגיות קטנות קטנות, ובניסן עשו גם בסיסה לזכר חורבן הבית.
 
העלייה לישראל 
בגיל 20 , בשנת 1965, עלתה ארצה מהעיר ג'רבה. הם נסעו לתוניס במשל שמונה שעות, שם נשארו שבועיים. מתוניס המשיכו וטסו במטוס לצרפת ומצרפת הפליגו באנייה חמישה ימים. ביום הגעה לארץ בשש בבוקר היו צריכים להיכנס לחיפה ואז האנייה קיבלה את הודעה שצוללת דקר נעלמה והאנייה יצאה לחפש אם יש ניצולים או לגלות משהו. כשהגיעו לארץ גרו באשדוד.
אבא שלה היה עשיר ואז ירד מנכסיו. אמא שלה, סבתא רבתא שלי, חלתה בסרטן ונפטרה. נשארו ארבע ילדים יתומים במצב קשה. כשהיא הגיעה לכיתה א' הלכה לבית ספר. הם למדו משעה שמונה עד  עשר. בבית הספר שם דיברו בצרפתית. בשעה 10 היא חזרה הביתה לאכול ואז שוב הלכה ללמוד בחדר אצל הרבי, הוא זה שמלמד אותם עברית . הם למדו עברית שעתיים, לאחר מכן שוב חזרו לבית ספר לעוד שעתיים ולמדו ערבית.
 
בכיתה ד' לא היו הולכים עוד לבית ספר. הייתה תופעה שהערבים היו חוטפים בנות צעירות. חוטפים אותן כי הן היו יהודיות, אז ההורים פחדו לשלוח אותן ללמוד. בבית היו להם כמה עוזרות בניקיון , בכביסה. בשעות אחר הצהרים  הם למדו סריגה, תפירה ורקמה. 
 
לא היו להם חברים היו להם רק את בני המשפחה. הם היו משחקים בחבל, בגולות, בכדור ובנדנדה לא הייתה להם  תנועת נוער כמו בני עקיבא , כי  שם היו רק ארבע משפחות יהודיות.
 
סבא וסבתא שלי התחתנו בשנת 1962 בתוניס. סבא וסבתא שלי התחתנו בשידוך, דוד של סבתא שידך ביניהם. הכתובה והקידושין עשו אצל הרב. את החופה עשו בבית כנסת הגדול בתוניס. 

 תשע"ו

מילון

בסיסה
תערובת של כול מיני פות יבשים תמרים דבש ועוד

ציטוטים

”תמיד בשמחה“

הקשר הרב דורי