מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבא יוסי

אני וסבא בשנת 2021
סבא בצעירותו
היוולדותו של סבא יוסי

יוסי מאירי נולד בשנת 1951 בחיפה, בבית חולים רוטשילד ליפה ומישה. ילדותו עברה עליו בעיר התחתית בחיפה. מהגן ועד הצבא למד בבית הספר מרכזי יסודי עד כיתה ח' ותיכון בבית ספר עירוני א'. בילדותו פרצה מלחמת סיני בשנת 1956 ומלחמת ששת הימים בשנת 1967.

בימי ילדותו זכור לו הצנע שהיה במדינת ישראל, באותם ימים היו מחלקים שוברים למשפחות לקניית ביצים, בשר, עופות וכולי, מוצרים שלא היו כל יום אלא פעם או פעמיים בשבוע. חלב למשל, לא היו קונים במכולת אלא היה חלבן שהיה עובר כל בוקר ליד הדירות ומניח את בקבוק החלב בכניסה לדירות. לאחר יום לימודים לא היה מוצרים אלקטרוניים והיו נפגשים כל החברים למטה ברחוב ומשחקים במשחקים שונים לדוגמה: כדורגל, מחבואי קופסא, חמור ארוך וכו', והבנות היו משחקות בקלאס, תופסת וכל מיני משחקים אחרים. בחופש הגדול לא היו קייטנות והעירייה הייתה סוגרת רחובות שלמים לתנועה כך שהילדים היו יורדים לשחק ברחובות. בערב יום העצמאות לא היו במות ואומנים שמופיעים, היו סוגרים את הרחוב הראשי בעיר והיו רמקולים ומוסיקה וכולם היו רוקדים במעגלים. לא היה לא מקדונלדס ולא פיצות, מקסימום היה פלאפל בפיתה.

תקופת הצבא של סבא יוסי

בגיל 18.5 בשנת 1970 התגייס סבא לצבא מדינת ישראל ושירת במשך שלוש שנים כחייל בסיירת אגוז, שעיקר פעילותה התמקדה בדרום לבנון במה שנקרא בזמנו "פתחלנד" במניעת חדירה של מחבלים ופיגועים. סבא השתחרר בשנת 1973 כחצי שנה לפני מלחמת יום הכיפורים.

הזוית האישית

סבא יוסי: אני חושב שהתכנית הזו חשובה כי היא מקרבת בין הסבא או סבתא לנכד, וגם כי זה נותן מבט לגבי תקופות אחרות שהיו ונתנו לנו מושג לגבי איך חיו בעבר.

אולי: אני חושב על תכנית הקשר הרב דורי שהיא תכנית חשובה כי זה מקרב בין המבוגר לתלמיד.

מילון

פתחלנד
כינוי ישראלי לאזור ערקוב (ער') בלבנון אשר נשלט במשך כ-10 שנים על ידי ארגון הפת"ח ואחר כך הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף). אין לשטח זה גבולות רשמיים, אך מדובר על האזור הדרום-מזרחי של לבנון (הבקאע), סמוך לגבול עם ישראל, בעיקר באזור החרמון.

ציטוטים

”לא היה לא מקדונלדס ולא פיצות, מקסימום היה פלאפל בפיתה“

הקשר הרב דורי