מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של סבא

תמונה שלי ושל סבא
תמונה של סבא, עם הוריו, כשיצא מבית היתומים
בן לניצולי שואה

סבא שלי יוסי מזאי נולד ברומניה בשנת 1849 בעיר ברשוב.

ברשוב  היא עיר במרכז רומניה (טרנסילבניה), בירת מחוז בראשוב. העיר ממוקמת כ־166 קילומטר צפונית לבוקרשט.(ויקיפדיה).

לסבא היה סיפור חיים קשה, משפחתו היתה חלק מקורבנות השואה, במלחמת העולם השניה. אני כנכד למשפחת מזאי , משפחה שסבא בנה במו ידיו, עומד כאן ורוצה לספר את סיפורו, בשמו.

רוב הילדות של סבא לא ידועה, מכיוון שהוריו חלו מאוד, והוא נשאר לבד, אספר כאן את מה שכן ידוע לי:

כשסבא שלי היה תינוק, משפחתו גרה בעיר ברשוב, וכחלק מתוכנית ההשמדה של הנאצים, ההורים שלו נלקחו למחנה ריכוז, ולאחר מכן הועברו למחנה השמדה. עקב תנאי המחנה הקשים הם חלו מאוד. סבי הועבר לבית יתומים וגדל שם לבד, עד גיל 3 בערך. בתום המלחמה, שבו הוריו שנצלו מהמחנה, והוציאו את סבי מבית היתומים, ולאחר כשלוש שנים הם ברחו איתו לארץ.  סבי שהיה ילד צעיר בזמן השואה, לא יודע אם היו לו אחים או אחיות, דודים, דודות, ומשפחה.

סבי עלה לישראל בשנת 1951כשהוא בן שש בלבד.

כשהתבגר ונשא  אישה, הוא הבטיח לעצמו שיקים משפחה גדולה, לזכר הוריו ומשפחתו שנספו בשואה, ולמען עצמו, כי לא זכה לגדול עם משפחה.

סבא זכה להקים משפחה מבורכת בילדים, בנכדים, ובנינים. כיום, אני  כנכד למשפחת מזאי, המשפחה שסבא שלי בנה, גאה לעמוד כאן ושמח לספר את סיפורו, ולראות עד כמה סבא הצליח לבנות משפחה חמה ומאוחדת, כנגד כל הסיכויים.

הזווית האישית

אליה הנכד: היה לי חשוב  לדעת על ילדותו של סבא שלי, ולשמוע את סיפור חייו ומה עבר עליו כילד וכבוגר. קבלתי מסר חשוב ממנו, למדתי מסבא שלי, שלהיות בודד זה קשה, במיוחד כילד. חשוב להיות מוקף באנשים שאתה אוהב, לבנות לעצמך משפחה, וחיים טובים, וכך לחיות באושר ושמחה.

מילון

בית יתומים
בית יתומים הוא מוסד חינוכי המיועד לילדים יתומים, או כאלה שאף אחד מהוריהם או קרוביהם אינו מסוגל לטפל בהם. בית היתומים לרוב הוא פנימיה, המשלבת בית ספר עם מגורים.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשהתבגר ונשא אישה, הוא הבטיח לעצמו שיקים משפחה גדולה, לזכר הוריו ומשפחתו שנספו בשואה, ולמען עצמו, כי לא זכה לגדול עם משפחה.“

הקשר הרב דורי