מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות כקרש קפיצה לבגרות

עבודת צוות בתוכנית "הקשר הרב דורי".
טיול במסגרת תנועת הנוער לצפון
הילדות בעבר ובהווה

ילדותינו הייתה שונה מהילדות כיום. לא היינו חשופים לקדמה ולהתפתחות הטכנולוגית המאפיינת את חיינו היום.

בעבר לא היו אמצעי תקשורת כטלוויזיה, טלפונים, מחשבים וכו'. גם טלפון רגיל לא היה בבתים. האנשים השתמשו בטלפונים ציבוריים בעזרת האסימונים. כשהחלו הטלפונים להיכנס לבתים הקו היה משותף לפחות לשתי משפחות. מקררים קוררו בעזרת בלוקי קרח, מיקרוגל, מכונת כביסה וייבוש עוד לא הומצאו. החלב נמכר על ידי החלבן השכונתי ישירות לבתים בבקבוקי זכוכית. לא היו סופרים אלא מכולות שכונתיות, קניונים זו המצאה מאוחרת בהרבה.

בילדותנו המשחקים היו חברתיים ולא בישיבה מול הטלוויזיה או הפלאפון. יצאנו לחצר או למדרכות כדי לשחק עם חברים. רבים השתתפו במשחקים. היו משחקי קופסה מגוונים, חלקם קיימים גם כיום. היו גם משחקי חוץ כמו חבל, קלאס, שלוש מקלות, ארץ עיר עם אולרים (לא חששו אז להשתמש בסכינים), גוגואיים, חמש אבנים, עפיפונים שבנינו לבדנו. משחקי כדור, חוץ מכדורגל וכדורסל גם מחניים גדול וקטן משחקי קריאת שמות על ידי זריקת כדור ועוד….

בעבר קראנו הרבה מאוד ספרים ופקדנו רבות את הספריות. נפגשנו עם חברים כדי לשוחח, לקבוע מפגשים ולהכין שיעורים. לא הסיעו אותנו במכוניות. האופניים למי שהיה שמשו ככלי תחבורה.

בבתי הספר למדנו ללא מחשבים. האינציקלופדיות שמשו לנו ככלי לימוד ולמי שלא היו מספיק חומרי לימוד להיעזר בהם בבית למדו בספריות העירוניות. כיום הגוגל עונה כמעט על צורכי הידע שהילד זקוק לו. המורים היו סמכות עליונה הן לגבי התלמידים  והן לגבי ההורים. כאז גם היום יש לבוא לבית הספר בתלבושת אחידה.

הצהרונים היו שונים. אז הייתה "המסעדה" לילדים שהאמהות שלהם עבדו בשעות הצהריים, אך לא היו תוכניות העשרה, תרבות וחוגים. כיוון שלא הייתה טלוויזיה מקורות התרבות היו שונים. הליכה לסרט הייתה "אירוע" של פעם בכמה חודשים. הצגה פעם בשנה וקרקס פעם ב.. באולינג למשל זו המצאה מאוחרת שנודענו אליה רק כשבגרנו.

טיול במסגרת תנועת הנוער לצפון

תמונה 1

היום הילדים הרבה יותר מפותחים טכנולוגית, חשופים להרבה יותר גירויים ומקורות ידע, הרבה יותר "חכמים". כיום הכל נגיש יותר, מהיר יותר ורחב היקף אולם הילדים מנוכרים יותר, אם כי גם חבריות אמיתיות קיימות. השאלה שנשאלת היא האם מילות השיר "חבר היה חבר" של אהוד מנור תואמת את העבר וגם את ההווה.

הזוית האישית

סבתא רונית: מאוד נהניתי מהמפגשים ועבודת הצוות שלי ושל אורי. סיפורי עמיתי היו מרתקים ולימדו על ההיסטוריה. ההנחיה של רויטל הייתה מעולה. הביקור בבית התפוצות השאיר טעם של עוד.

אורי: נהניתי עם סבתא. למדתי על העבר והשוני של החיים אז והיום.

 אני וסבתא מתעדים סיפור

תמונה 2

מילון

בלוקי קרח
בעבר קיררו את המזון בתוך ארון אטום בעזרת גושי קרח גדולים.

ציטוטים

”"מקררים קוררו בעזרת בלוקי קרח"“

הקשר הרב דורי