מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות המסובכת

נופר שוכמן ושלי שבתאי עם סוניה
סוניה והתלמידים
ילדה יהודייה שמקבלת תמונות של נוצרים.

שמי הוא סוניה ברג, נולדתי ב1933 בברזיל בעיר ושמה סאו פאולו.

לידה תמימה בעולם מסובך

שמי סוניה ברג, נולדתי בשנת 1933, בסאו פאולו שנמצאת בברזיל. ילדותי הייתה מסובכת:

אבי רצה להיות עם משפחתו בדרום ברזיל ואמי רצתה להישאר בעיר סאו פאולו. כשזה קרה הייתי קטנה, בת ארבע.ר ציתי לרצות את אמי ואבי ובגלל שלא היו מטוסים היינו נוסעים ברכבת כל פעם לצד השני. 3 לילות ו – 4 ימים כל נסיעה. היה בכל קרון 'משרת'. הוא היה מחליף מצעים, מרכיב את המיטות בערב מפרק את המיטות בבוקר ועוד…

בדרך כלל אבי לא היה בא איתנו לסאו פאולו. אלא היה נשאר בדרום ברזיל. ככה עשינו  את הדרך במשך ארבע שנים. כל ששה חדשים, כל חצי שנה, הייתי נוסעת למקום אחר וחוזרת. כל זה קרה כשהייתי תלמידה בכיתות א' ב' ג' וד' . למדתי בבית ספר עם נזירות. הנזירות היו נוצריות ואני הייתי יהודייה.

כל שישי היינו תורמות לעניים לחם. קניתי לחם כל פעם ונתתי לנזירות. הייתה מסורת: מי שתורם הכי הרבה מקבל תמונות של כל מיני אלים, לרוב אני קיבלתי את התמונות של האלים ובגלל שהייתי יהודייה הסתרתי את התמונות מאמי. תחשבו על הרעיון: ילדה יהודייה שמקבלת תמונות של נוצרים. לא הייתי זורקת את התמונות ולכן הסתרתי את התמונות מאמי.

אני זוכרת, נסיעה אחת שבה גנבו לנו את כל הרהיטים בדרום ברזיל. כל פעם שחזרתי לעיר סאו פאולו. היו לי המון חוויות לספר מדרום ברזיל. בכלל, כשהיינו בדרום ברזיל או ברכבת, כל חוויה הייתה בפני עצמה.

אחרי שסיימתי את כיתה ד' עברנו לעיר ריו דה ז'יניירו.  שם למדתי, מכיתה ה' עד כיתה ח'. בסוף כיתה ח' הכרתי את בעלי, הייתי אז בת 18. התחתנו ובגיל 19 ילדתי את בתי הראשונה.

תכנית הקשר הרב דורי – הזוית האישית

נופר שוכמן ושלי שבתאי:אנו נהנו מהחוויה מאוד. למדנו דברים רבים ונהנו בעיקר מלהכיר את סוניה ואת הסיפור העומד מאחוריה. אנחנו מאחלות לה המשך חיים טובים.

העשרה

סאו פאולו: "סאוּ פאוּלוּ (בפורטוגזית: S?o Paulo) היא העיר הגדולה בברזיל והמאוכלסת ביותר ביבשות אמריקה, עם כ-11 מיליון תושבים. העיר היא בירת מדינת סאו פאולו, והיא המרכז הפיננסי, העסקי והתעשייתי החשוב ביותר באמריקה הלטינית".

נזיר: "נזיר הוא אדם הנוטל על עצמו לתקופה קצובה או לכל חייו סייגים הקשורים בתענוגות החיים; סייגים אלה משתנים מתרבות למשנתה. מקובל להבדיל בין סגפן, החי בחברה אך מוותר על הנאות שונות לבין נזיר הפורש במידה חלקית או מלאה מהחברה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

נזיר
נזיר הוא אדם הנוטל על עצמו לתקופה קצובה או לכל חייו סייגים הקשורים בתענוגות החיים; סייגים אלה משתנים מתרבות למשנתה. מקובל להבדיל בין סגפן, החי בחברה אך מוותר על הנאות שונות לבין נזיר הפורש במידה חלקית או מלאה מהחברה.

סאו פאולו
סאוּ פאוּלוּ (בפורטוגזית: S?o Paulo) היא העיר הגדולה בברזיל והמאוכלסת ביותר ביבשות אמריקה, עם כ-11 מיליון תושבים. העיר היא בירת מדינת סאו פאולו, והיא המרכז הפיננסי, העסקי והתעשייתי החשוב ביותר באמריקה הלטינית.

ציטוטים

”כל שישי היינו תורמות לעניים לחם “

הקשר הרב דורי