מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות המאושרת של סבתי עפרה צנגר בכפר סבא

יעל עם סבתא
סבתא בילדותה
אופניים בהפתעה ועוד זכרונות

אבא של סבתא עפרה, יוסף רול, עלה לארץ עם דודו בשנת 1932 מליטא בזמן המכבייה הראשונה. הם התגוררו בתל אביב ואז נפרדו והדוד עבר לגור בחיפה והוא עבר לכפר סבא. יוסק'ה עבד כגנן וגם באריזת פרי הדר לאחר מכן עבד שנים כגנן בתעשייה האווירית עד לפרישתו.

אימא של סבתי, אידה גורק, עלתה לארץ מליטא תחילה להכשרה בנס ציונה ומשם עברה לגור בכפר סבא. לאחר כארבע שנים גם הוריה וסבתה עלו ארצה והשתכנו בתל אביב. בעקבות פרעות שהיו בשנת 1936 לערך עברו כולם להתגורר כפר סבא.

בשנת 1935 אביה של עפרה,יוסק'ה נשא לאישה את סבתא אידה. נולדו להם ארבעה ילדים: איתן, עפרה (סבתי), יחזקאל (חציק) ומוישיק. אמה של סבתי עבדה במשק ביתה בגידול הילדים וטיפול בחיות משק שגידלו בחצר, כמו פרות ותרנגולות.

ילדותה של סבתא

סבתי עפרה נולדה וגדלה בכפר סבא. היא למדה בבית הספר היסודי "אוסישקין" בכיתה א' ולאחר מכן, בכיתה ב', עברה לבית ספר חדש שנפתח בשם "ברנר", שם המשיכה עד כיתה ח'. מכיתה ט', סבתי למדה בתיכון ויצ"ו גבעתיים במגמת כלכלת בית. בשעות הפנאי למדה סבתי לנגן בחליל ואקורדיון וגם הייתה בתנועת הנוער העובד.

במלחמת השחרור סבתי הייתה בת-6 וזכור לה שבעת הכרזת המדינה הייתה חולה באדמת ולכן לא הלכה לחגיגות העצמאות. בילדותה, לא היה חשמל בבתים בכפר סבא ורק שהייתה כבת 11-12 הומצא החשמל ועד אז הסתדרו עם פנסי עששית. בשבתות היו הילדים הולכים לאזור הביצות היכן שהיום שכונת "גאולים" והיו קוטפים נרקיסים.

בתקופת ילדותה של סבתי היה צנע ומחסור בארץ, אולם משפחתה לא חוותה קושי בהשגת מזון מאחר והיא גדלה בכפר, בו גידלו בעלי חיים וירקות שסיפקו את הצרכים של בני המקום. סבתי זוכרת גם שמשפחתה קיבלה חבילות עם מוצרי מזון מקרובי משפחה בארה"ב ודרום אפריקה ובהן היו גם מתנות לילדים.

סבתא עפרה אהבה לשחק בילדותה בבובות עשויות מעץ. לפני קום המדינה בזמן הפרעות שהיו בארץ, נהגו לחפור מנהרות ולהסתתר בהן מפני ירי צלפים. סבתי ומשפחתה היו יורדים למנהרה שנחפרה מתחת לביתם. במנהרה היו לה משחקים שונים, מהם היא זוכרת בעיקר את בית הבובות האהוב. עם קום המדינה אטמו את פתח המנהרה ולא ניתן היה להוציא את בית הבובות.

אופניים בהפתעה

בשנת 1954, כשסבתי הייתה בת שתים עשרה, ערכו לה מסיבת בת מצווה בבית המשפחה. כל חברותיה הוזמנו והכיבוד הנהוג היה עוגה וסוכריות. למחרת בבוקר חיכתה לסבתא עפרה הפתעה ליד המיטה: אופניים שקיבלה מהוריה במתנה.

תקופת הצבא

סבתא שלי התגייסה לצה"ל בספטמבר 1958 ואחרי הטירונות שירתה בתל קציר. לאחר שנה עברה לתפקיד של פקידת מילואים בצנחנים ושירתה בבסיסים בתל נוף ורמלה.

נישואים והקמת משפחה

סבתא שלי פגשה את סבא שלי, עוזי צנגר, בשנת 1968. בתום שנת חברות הם נישאו באולמי "השרון" בכפר סבא. הרב שחיתן אותם היה הרב בורנשטיין מתל אביב, שהוא הרב שחיתן גם את ההורים של סבא שלי בחתונתם ברומניה. לסבי וסבתי יש ארבעה ילדים שבעה נכדים ושני נינים. אחרי שנת נישואין נולד בנם הבכור, בשנת 1968 דוד שלי, איתי שנשוי לאורית ולהם יש שני ילדים, צח ובר וכן שני נכדים מבנם הבכור צח. לאחריו בשנת 1971, נולדה אמי, איילת, אשר נישאה לגל ולה שתי בנות, שיר ויעל (אני). לאחר שנה, בשנת 1972, נולדה גם דודתי עידית הנשואה לדותן ולהם שלושה ילדים, סתיו, שקד ואלעד. הבן האחרון עמית, נולד בשנת 1976.

הזוית האישית

סבתא עפרה: נהניתי לספר לנכדתי על העבר ועל המשפחה שלי כי בדר"כ הדור הצעיר פחות מתעניין בעבר. תכנית נהדרה שעוזרת לשמור על הסיפורים של הדור המבוגר יותר.

יעל: נהניתי לבלות זמן איכות עם סבתא שלי ולחזק איתה את הקשר. למדתי דברים שלא ידעתי על ההיסטוריה המשפחתית ובמיוחד היה לי כיף לשמוע את הסיפורים ולדעת יותר על המשפחה ועל אותה התקופה.

מילון

הכשרה
הכשרה היא תהליך הכנתו של אדם להתיישבות בארץ ישראל על סמך הבסיס האידאולוגי הציוני-הסוציאליסטי. יש להבדיל בין ההכשרה בארץ ישראל, לבין ההכשרה בחו"ל, שהוותה בסיס לעלייה והתיישבות בארץ ישראל, בוצעה בעיקר על ידי תנועת החלוץ והייתה בשיאה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” למחרת בבוקר חיכתה לסבתא עפרה הפתעה ליד המיטה: אופניים שקיבלה מהוריה במתנה“

הקשר הרב דורי