מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של דינה מילר במעברת בת-ים

סבתא דינה ויואב בתכנית הקשר הרב דורי
סבתא דינה בתקופת השירות הצבאי
העלייה ממרסי, צרפת ישר למעברת בת ים

שמי יואב אלמוג, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי דינה מילר. במסגרת המפגשים השנה, שמעתי את סיפוריה של סבתי ובחרנו להעלות ולתעד את סיפור חוויות ילדותה במעברת בת-ים.

סבתא דינה מספרת על העלייה לארץ

הסיפור מתחיל בשנת 1957, בהיותי בת חמש עלינו אני ומשפחתי מפולין: אבא משה, אמא ציפורה, אחי יעקוב, אחותי הגדולה רותי, ואחותי התאומה מרים.

הגענו לארץ עם אונייה גדולה שהגיעה ממרסי, צרפת. הגענו לארץ השנת 1957 זה היה בחודש אפריל והעבירו  אותנו למעברת בת-ים.

החיים במעברת בת-ים

במעברה היינו אמורים ללכת לגן אני ואחותי התאומה מרים, אבל סרבנו, התעקשנו, ובכינו "אנחנו לא רוצות ללכת לגן!". בחג השבועות שהיה בערך לאחר חודש שבו לא הלכנו לגן, ראינו ילדים חוזרים מן הגן עם שי קטן, סל קטן  ובו סוכריות בוטן, שאלנו את הילדים: "איפה קיבלתם את סוכריות הבוטן?" והילדים סיפרו שהם קבלו את השי בגן הילדים. מייד למחרת הלכנו בשמחה רבה לגן.

בגן הילדים הכרנו הרבה חברים, שתיים מחברותי מגן הילדים במעברה, הן חברות שלי עד היום. שמרנו על קשר כל השנים. שהיינו תקופה די  ארוכה במעברת בת-ים, כך שבתקופה זו היינו גם בגן הילדים ואחר כך גם  בכתה א'.

היציאה מהמעברה

בשנת 1960 בנו שכונה חדשה של שיכונים בבת-ים, שכונת רמת יוסף. שיכנו את יוצאי המעברות באמצעות הגרלה, על איזה בניין ואיזו דירה יקבלו. זכינו להיות שכנים של אלי כהן, כן כן, המרגל המפורסם שהיה בסוריה, הוא גר בניין לידינו.

הבניין בשכונת רמת יוסף בו גרנו בשכנות למשפחתו של אלי כהן ז"ל

תמונה 1

בשכונה החדשה ברמת יוסף, הלכנו לבית הספר שם למדנו מכיתה ב' עד כיתה י"ב. בשכונה זו עברו עלי ימי ילדותי ונעוריי, שם בגרנו. למדנו יחד בילינו יחד, יצאנו למסיבות עם החברה. באותה תקופה עם סיום הלימודים כמעט כל חברי השכונה התגייסו לצה"ל לכל מני חיילות. עם תום שנות השירות הצבאי התחילה תקופת החתונות.

 בתקופת שירותי בצבא, התמונה צולמה באחת החופשות כשיצאתי הבייתה

תמונה 2

 

הזוית האישית

נכד יואב: היה מאוד כיף ומעניין וגם קצת מצחיק לשמוע את הסיפור של סבתא על תקופת ילדותה כשהגיעה לארץ.

סבתא דינה: נהנתי לקחת חלק בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, יואב. היה לי מאוד כיף לספר לנכדי  על ילדותי ולהזכר בימים עברו.

מילון

סוכרית בוטן
סוכריה בצורת עדש במילוי בוטן

ציטוטים

”בגן, הכרנו הרבה חברים כאשר שתיים מהן חברות שלי עד היום.“

הקשר הרב דורי