מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היכרות חלבית

בית הכנסת אל-גריבה (Mosa'ab Elshamy , AP)
סבתא רבתא נולדה באי ג'רבה
סיפור החתונה של סבתא רבתא שלי

שמי עמית חדד בתכנית הקשר הרב דורי שמעתי את סיפוריה של סבתא רבתא שלי דיאמנטה חדד מהם למדתי על משפחתי. סבתא רבתא דיאמנטה חדד נולדה בשנת 1937 באי ג'רבה.

יהדות ג'רבה

ג'רבה או ז'רבה (בערבית: جربة) הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164,000 תושבים… יהדות ג'רבה נחשבת לאחת מן הקהילות היהודיות העתיקות בעולם… יהודי ג'רבה הצליחו לשמר את תרבותם המסורתית, עד היום הם מקפידים בשמירת מצוות תורת ישראל ומכלול פרטי ההלכה היהודית. בג'רבה כעשרים בתי כנסת, ושתי ישיבות: ישיבת "אור תורה", וישיבת "רבי אברהם" – המיועדת למצטיינים. כמו כן פועל באי בית ספר יהודי-פרטי: "תורה וחינוך". רוב התלמידים היהודים לומדים כיום (על פי בחירתם) בבית ספר ממשלתי. רבים מיהודי ג'רבה שעלו לישראל התיישבו בירושלים, נתיבות, מושבי הדרום, יבניאל וצפת". (ויקיפדיה)

ילדות בג'רבה וההכרות עם סבא רבא

סבתא רבתא שלי, דיאמנטה, סיפרה לי שהייתה משחקת בילדותה בג'רבה בעיקר בשני משחקים" ב"חמש אבנים" ומשחקים בחבל. היא סיפרה כשהייתה קטנה היא אהבה שירים שמחים.

ההיכרות הראשונית של סבא וסבתא לא הייתה חיובית. באותה תקופה בצרפת היו מנקבים כרטיסייה בכל פעם שהיו מחלקים אוכל וחלב. סבא רבא שלי היה מחלק חלב.

פעם אחת אמא של סבתא רבתא שלי ביקשה ממנה להביא חלב, אבל לא היה להם כסף. סבתא רבתא שלי ביקשה מסבא רבא  מחלק החלב, שיתן לה חלב והיא תחזיר לו תלוש אחר כך. כך החלה ההכרות ביניהם בין סבתי שבאה לבקש חלב לסבא רבא מחלק החלב – הכרות שהסתיימה בחתונתם.

תיעוד מתוניסיה: יהדות ג'רבה בתמונות

נותרו רק 1,500 יהודים בתוניסיה. נערים יהודים בג'רבה (Mosa'ab Elshamy , AP)

תמונה 1

הזוית האישית

עמית חדד בתכנית הקשר הרב דורי שמע ותעד  את סיפוריה של סבתא רבתא דיאמנטה.

מילון

ג'רבה
ג'רבה או ז'רבה (בערבית: جربة) הוא אי בים התיכון ליד חופי צפון אפריקה, המשתייך לתוניסיה. הוא ממוקם במפרץ גאבס, בדרומה של המדינה, מידותיו: 26 ק"מ ממזרח למערב ו-27 ק"מ מצפון לדרום, ושטחו 510 קמ"ר. באי כ-164,000 תושבים (אומדן 2014).

ציטוטים

”סבתא רבתא דיאמנטה חדד נולדה בשנת 1937 באי ג'רבה.“

הקשר הרב דורי