מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היו היה לי דוד

אביבה וויוויאן שי ויהב כהן ציון
סבתא שלי מרים אסרף עם דוד אורי .
דוד אורי היפה חכי חכם. מלא נתינה אהבה ומרץ.

דוד אורי הוא אח של אימא שלי הצעיר ביותר במשפחתם. הוא עלה ארצה ממרוקו בשנת 1947. בגיל 11 הוא הפליג באנייה ארצה ביוזמת עליית הנוער.

לאחר שעלה הוא הועבר לקיבוץ אפיקים שבצפון הארץ, שם פעל כחבר קיבוץ וכחקלאי. משבגר והגיע לגיל 18 התגייס לצבא ושימש כלוחם בגולני ולחם במלחמת השחרור, סיני וששת הימים .

דוד אורי היה אדם גיבור, אמיץ לב ויפה תואר, אך יותר מכל היה אדם חכם. בשנת 1954 כשהורי וסבתי (אמו של אורי) עלו ארצה הוא עזב את הקיבוץ ובא להתגורר עם סבתי בכדי להקל עליה את תהליך הקליטה בארץ החדשה.

דוד אורי נהג ללמד אותי את כל שירי ארץ ישראל היפה וגם לימד אותי  לדבר בשפה רהוטה. לימים כשלמדתי בביה"ס היסודי הוא לימד אותי לכתוב בצורה עניינית ומנוסחת בלשון גבוה. מאחר והורי אינם היו דוברי השפה העברית, דוד אורי לימד אותי לכתוב מכתבים רשמיים לרשויות השונות (לעירייה, משרד החינוך, קופת חולים ועוד) ואף למורה בכדי לסייע להם בקליטתם. דוד אורי אהב את ארץ ישראל, מורשתה, נופיה ויותר מכל אהב את הלשון העברית. הוא הטמיעה בי את הנושאים הללו באמצעות, סיפורים על הארץ הטובה, שירי ארץ ישראל ושיחות על המתרחש ומתחדש בה.

כעבור כמה שנים הוא התחתן עם שמחה ונולדו להם שלושה ילדים, יעקב (קובי), אליהו (אלי), איריס. דוד אורי ומשפחתו התגוררו בעפולה. הוא עבד בחברת בניה, בחריצות רבה, התפתח ואף הצטיין בעבודתו. במהלכה הוא נפצע ורגלו התרסקה עקב כך הוא נאלץ לפרוש מעבודתו ולשבת בבית.

במהלך כל השנים כילדה ונערה תמיד התכתבתי אתו ושמרנו על קשר. בהמשך השנים כשהתחתנתי וילדתי את ילדיי, הקשר ניתק בהדרגתיות ולרוב נפגשנו באירועים משפחתיים, ביקרתי בביתו מספר פעמים, שוחחנו בחגים ולעיתים רחוקות שוחחנו בטלפון לשיחות חולין. לצערי בהמשך כשבגרתי יותר וילדיי גדלו והקשר התרופף אף יותר.

לצערי הרב לפני כשנה הוא נפטר עקב מחלה. במהלך השבעה של דודי היקר שמעתי כל מיני סיפורים מילדיו על כמה שהעריץ ואהב אותי. לדאבוני לא ידעתי שכך הרגיש וחשתי כאב גדול שלא הספקתי להיפגש יותר במהלך השנים האחרונות ושלא שמרתי עמו על קשר.

לעולם אזכור את דודי החכם, היפה והיקר,

דוד אורי אסרף- אסף ז"ל

img-20170426-wa0003

תמונה משפחתית עם דודי אורי

img-20170426-wa0004

הזוית האישית

יהב כהן ציון: היה לי כיף לעבוד עם סבתא, לפגוש אותה יותר מבני הדודים האחרים, ולהכיר אותה יותר טוב. לימדתי את סבתא מחשבים והיא מבינה בזכותי הרבה יותר. תודה רבה.

מילון

שירי ארץ ישראל היפה
שירים של פעם, ישנים המדברים על ארץ ישראל

ציטוטים

”דוד אורי היה אדם גיבור, אמיץ לב ויפה תואר, אך יותר מכל היה אדם חכם“

הקשר הרב דורי