מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היום בו ניצח הצבא האנגלי את כוחות הכיבוש של גרמניה במדבר המערבי סהרה

סבא רפי עם נכדתו עלמה
סבא רפי בילדותו
סיפור זה יקשר בין אירועים בהיסטוריה של מדינת ישראל לאבני דרך בחיי

ביום בו נולדתי בתאריך 1.10.1942 לאחר מספר קרבות רבים שבהם ניצחו כוחות רומל (מפקד הצבא הגרמני במדבר סהרה) הצליח מרשל מונטוגומרי מפקד הצבא האנגלי במקום להביס את הצבא הגרמני שמאז לא הצליח  להתאושש. בשנה שלפני אירוע זה היהודים בישראל שאז נקראה פלסטין חששו מכיבוש המדינה שבדרך על ידי הנאצים והכינו דרכי בריחה למקומות בטוחים.  עיתון ששמרו לי הורי מתאריך לידתי מודיע על ניצחון זה. הזיכרון הראשון שלי הוא כשאני שוכב במיטה בביתנו שהיה ברחוב ריינס בתל אביב וחושב מאיפה הגעתי לעולם ולא הייתה לי תשובה. הזיכרון השני כשאבא שלי לקח אותי לבית שבו היו חדרים ובאחד החדרים היו ארבע מיטות ובהן ארבעה זקנים והציג בפניי אחד מהם כסבא חיים שלי, נתן לי שקית עם סוכריות וחילקתי אותם בין ארבעת הזקנים.

בשנים אלו שלטו בארץ שלטון האנגלים שקיבלו אחרי מלחמת העולם הראשונה את הזכות לנהל את הארץ. לאט לאט במשך השנים גדל מספר היהודים בארץ שניכנסו אליה בדרך חוקית או בדרך בלתי חוקית כדי לעקוף את האיסור שהיטיל השלטון הבריטי על עלייה יהודית לארץ.

מדי פעם לפעם היו הבריטים מטילים עוצר על ערים וכפרים בארץ בניסיון לתפוס את חברי המחתרות שלחמו לשחרור הארץ משלטון זר והקמת מדינת ישראל. המחתרות היו ההגנה, הפל"מח, אצל ולחי. אחת מערים אלו הייתה תל אביב מקום מגורי שמשורינים על גלגלים הסתובבו ברחובות עם כריזה ומנעו מהתושבים לצאת מבייתם תוך כדי שהם סרקו דירה לאחר דירה למציאת נשק.

בבית הורי אבא שלי ( שהוא הסבא הגדול שלי) שהיה חבר ההגנה היה לו אקדח שהחביא בתחתית ארון הבגדים במסתור בין שכבות עץ. הסבא שהיה מסגר בראותו את הנולד חיבר לדפנות הארון זוויות מתכת כביכול לחיזוקו על מנת במידה והבריטים יחפשו בעזרת מגלה מוקשים במקום לזהות את האקדח הטמון יחשבו שהצפצוף הנשמע באזניות הינו מזוויות המתכת (מה שקרה באמת). באותה פעם התמקמה קבוצת צנחנים בריטים עם כומתות אדומות שנקראו כלניות בגלל צבע הכומתות. מאחר והיה אסור לצאת מהבית ניתנו כל כמה ימים מספר שעות לעקרת  הבית ללכת לחנות המכולת ולשבור שבר. מאחר ולי שיעמם כל הזמן בבית והיה אסור לצאת לרחוב וחבר שלי גר בבית הסמוך עברתי דרך חור בגדר הרשת לביתו ושיחקנו ביחד. באותם ארועים נערך גם חיפוש בכפר הנוער בן שמן והבריטים הצליחו למצוא את הנשק ונעצרו בכלא עכו הדוד והדודה שלי ועד היום יש שם שלט עם שמו של דודי. במסגרת השאיפה לחופש צוירו על קירות הבתים כל מיני כתובות ואחת מהן שהייתה מול  מה משהיה בית הספר שלי מאוחר יותר "מדינה עברית עלייה חופשית".

בילדותי בבית הספר

תמונה 1

בחמש עשרה למאי בשנת 1948 הכריז בן גוריון על הקמת המדינה – מדינת ישראל.

כל המשפחה הייתה בבית וזאת הייתה הפעם הראשונה בה ראיתי את אימא שלי בוכה וזאת הייתה בכייה של שמחה. מאוחר יותר בערב מאחר וגרנו קרוב לכיכר דיזינגוף הלכנו לשם וראינו את כל הציבור שמח רוקד על הקמת המדינה. מיד לאחר מכן פלשו כל מדינות ערב למדינה בחיתוליה שעדיין לא היה לה נשק למדינה למעט מספר כלי נשק קלים. בנוסף לכך החלו מטוסים מצרים להפציץ את תל אביב מספר בתים קרובים נפגעו ונהרסו מכך. אנו גרנו בבית רב קומותי וכל הילדים שגרו בבית זה ישנו בלילה בחד ההסקה ששימש כמקלט מאולתר. בנוסף בכניסה לחדר המדרגות נבנה קיר מגן מארגזי עץ ששימשו לאריזת תפוזים ומולאו בחול וחצץ ובאחד ההפצצות אם הישמע צופר ההרגעה יצאנו החוצה ובאחד מהארגזים היה תקוע רסיס של פצצה לוהט. לאחר כחודש או חודשיים באחד הימים שמענו פתאום קריאות לצאת החוצה וראינו בשמיים מטוס קרב ישראלי שרק הגיע מצכיה שעזרה לנו והוא הפיל את המטוס המצרי. תוך מספר ימים לא נשאר למצרים חיל אוויר מאחר וחיל האוויר הישראלי הפיל את כולם. בתחילת המלחמה הושגה על ידי האו"ם שביתת נשק שבה שני הצדדים היו אמורים לא לשנות שום דבר במצב הקיים. מנחם בגין שהיה מפקד האצל שלח לארץ אנייה מלאת נשק למרות שביתת הנשק וכוחות ההגנה ירו עליה והיא עלתה באש.

לאחר מכן כוחות הצבא של מדינת ישראל הצליחו למגר את כוחות כל הצבאות של מדינות ערב שפלשו לארץ מיד לאחר ההכרזה על הקמת המדינה ולהבטיח את מירב השטח ממטולה בצפון עד לאילת בדרום והביטחון בארץ הוחזר.

בשנים 1948-1950 זרמו לארץ מאות אלפי עולים שלא היה מקום איפה לשכן אותם ולכן הוקמו מחנות מאוהלים שכונו "מעברות" ולאט לאט במשך השנים נבנו שיכונים עבור העולים והמעברות חוסלו. יש לציין שבשנת 1950 היה חורף קשה במיוחד בו ירד שלג אפילו בתל אביב והרוחות העזות העיפו את האוהלים של העולים והצבא התגייס לעזור ולהקים את האוהלים.

ניתן להמשיך ולספר על תולדות המדינה כולל מבצע קדש, מלחמת ששת הימים בה אני השתתפתי בחטיבת שריון הראל כמפקד בסדנה ניידת לרכב קל ומשורין כולל טנקים ומלחמת יום כיפור. אולם על כל זה נספר במסגרת אחרת.

תמונות מחיי סבא

הזוית האישית

עלמה: בתהליך הקשר הרב דורי הרגשתי שהתחברתי מאוד אל סבא ולמדתי המון דברים חדשים והיה לי כיף במיוחד להיות איתו

רפי: אני כסבא של עלמה הייתי קשור אליה תמיד ובמהלך מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, העברתי אליה חלק מההיסטוריה שלי שלא היה מוכר לעלמה וכתוצאה מהזמן נטו שהיה לנו ביחד הקשר בנינו התהדק והעמיק.

מילון

כלניות
חלק מכוחות של הצבא הבריטי ששלטו בארץ לפני הקמת המדינה היו צנחנים שהכומתות שלהם היו בצבע אדום. לאור שצבע הכלניות הוא אדום הכינוי של החיילים האלה בלשון העם היה "כלניות".

ציטוטים

”הלכנו לכיכר רבין וראינו את כל הציבור שמח רוקד על הקמת המדינה“

הקשר הרב דורי