מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היה זה בחצות הליל

אמא משוויצה בי.
פנקס טיפת חלב
אמי הגיבורה ילדה אותי תחת אש בחולות חולון , בבית חולים מאולתר .

סיפורים קטנים על הורים גיבורים.

זה קרה בחולות.

נולדתי כחודש לפני הכרזת המדינה. מכל הבתים המעטים שהיו אז, נבחר הבית שלנו שעל גגו הציבו תותח שנקרא "דוידקה".

בלילה שבו הופעל התותח לראשונה, כשהוא מכוון לכיוון העמדה הערבית בתל גיבורים, אמא חשה שהלידה מתקרבת והיא ואבא הבינו שאין ברירה ועליהם לצאת בזחילה לכיוון בית החולים המאולתר שהיה מרוחק כ- 800 מטרים מביתנו.

בספר על תולדות חולון  מופיע סיפורו של דוקטור קפלינסקי, רופא נשים ידוע מחולון שבמהלך השנים שימש כיו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל.

"כאילו לפי הזמנה , זימן לנו הגורל אירוע דרמטי לפתיחת בית החולים המאולתר שנפתח בבכיכר סטרומה בתחילת חודש אפריל ביוזמת אשתי וביוזמתי. את דירתנו הפרטית העמדנו לרשות בית החולים שהיו בו חמש מיטות, מיטת לידה ומעט כלים סניטרים.

בליל 8.4.48, אדר ב תש"ח נשמע לפתע צלצלול ממשוך ועצבני בדלת. בפתח עמד גבר מבוהל שבקושי הצליח להוציא הגה מפיו , ובשארית כוחותיו סיפר לרופא שהוא ואשתו הצליחו לזחול עד חולות כיכר סטרומה ושם כרעה אשתו ללדת. " דוקטור " אמר הגבר, " מהר מהר, אשתי יולדת בחול.

לא היססתי לרגע . תפסתי את האלונקה ובעזרת הבעל המבוהל זחלנו במהירות בין הכדורים השורקים מעל ראשינו. הבחנתי מיד שהלידה כבר מאחורינו והתינוקת נמצאת אף היא על החול.

בכוחות משותפים השכבנו את האשה עם התינוקת על האלונקה ושוב, בזחילה הגענו אל הבית והעלינו אותן לחדר הלידה. אני ואשתי התחלנו בטיפול מהיר ביולדת ובהצלת התינוקת.

לאחר מספר ימים , כשהתברר שליולדת ולתינוקת שלום, עזבו את בית החולים.

תעודת הלידה שלי בחתימתו של דוקטור קפלינסקי

התעודה הוצאה על ידי ממשלת פלשתינה 

%d7%93%d7%a8

כך נפתח בית היולדות לשעת חרום.

כעבור שתים עשרה שנים בשנת 1960  נשמע שוב צלצול בדלת ובפתח עמדה ילדה לבושה חגיגית ובידה חבילה ארוזה יפה.

"אני אילנה. הורי סיפרו לי שנולדתי כאן בחולות ואתה טיפלת בנו. הבאתי לך מתנה – אלבום תמונות שלי מיום היוולדי ועד היום".

שנת 1968.

באחד מלילות השבת נערך ערב ראיונות . דוקטור קפלינסקי היה בין המרואיינים.

הדוקטור המכובד התבקש לבחור סיפור אחד שנחרת בזכרונו וסיפר את סיפור הלידה שלי. אבא שהיה בקהל קם על רגליו , עלה בריצה לבמה וקרא בקול, " אני אביה של אילנה. אני הוא שהבאתי באותו לילה את אשתי אליך.

כל הקהל קם על רגליו בהתרגשות וכיבד  את אבא והרופא בתשואות.

אבא שעסק רבות בתיעוד ההסטוריה שלו, של אמא ושל משפחותיהם מצא במוזאון העיר חולון את יומן הלידות של בית החולים המאולתר. אמא מופיעה שם ראשונה ברשימת היולדות . שעת הלידה 2.30 לפנות בוקר. משקל התינוקת 3.200 ק"ג ויש הערה- נולדה ברחוב!

 

1%d7%99%d7%95%d7%9e%d7%9f

אילנה שני

הזוית האישית

התרגשות!!!

הזוית האישית

התרגשות!!!

מילון

דוקטור נח קפלינסקי
נח קפלינסקי (1 ביוני 1909 – 25 באפריל 1993) היה פעיל ציוני, גינקולוג, יושב ראש ההסתדרות הרפואית בשנים 1965–1971, בין מייסדי הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב ודקאן משנה ראשון של הפקולטה לרפואה.

ציטוטים

”שהתברר שליולדת ולתינוקת שלום, עזבו את בית החולים.“

הקשר הרב דורי