מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היהודי הנודד

סבתא יואלה והנכדה איילה
סבתא יואלה בצעירותה
סיפור נדודי משפחתה של סבתא יואלה באירופה האנטישמית

שמי יואלה (ג'ואל בצרפתית). נולדתי באלג'יריה, בעיר קונסטנטין (עיר הגשרים) ב-10 בנובמבר 1950. נולדתי בתחילת מלחמה איומה שהיו בה הרבה קורבנות בשל היותם יהודים.
ב-1790 סבא רבא של אבא שלי יצא מארץ פולין כסוחר ועם משפחתו הוא נדד באירופה ועסק במסחר. זאת הייתה פרנסה טובה מאוד. הם עברו ממדינה למדינה מערבה והם היו צריכים כל הזמן ללכת כי אנשים שהיו במדינות המעבר לא רצו אותם כלומר אנטישמים ונתנו להם את השם "היהודי הנודד".  באחת המדינות הם החליטו להתיישב יותר זמן בין קהילה יהודית. לאחר זמן רב מצאו אותם האנטישמים והחליטו לגרש אותם ועשו "פוגרום". הסבא רבא של אבא שלי איבד את רוב משפחתו ב"פוגרום" ואיבד גם את אשתו אבל לא איבד את התקווה. הוא קם והלך למדינה אחרת ושוב התחתן. הוא המשיך לעבוד במסחר גם אחר כך כדי לפרנס את המשפחה החדשה. וגם שם הם המשיכו לנדוד מאותן הסיבות. סבא רבא של אבא שלי החליט לחצות את הים התיכון והגיע לאפריקה. הוא הגיע לטוניסיה ששם היו רק מוסלמים ושמה קיבלו אותו יותר טוב. הוא בנה שם בית ושם נשאר מספר שנים טובות ושם גם נולד הסבא של אבי. אבל גם שם החליטו לנדוד כי לא היה להם שם הכי טוב. הם נדדו מערבה והגיעו לאלג'יריה. הסבא רבא היה מאוד חזק במסחר ויצר תכשיטים מזהב ומכסף. הסבא המשיך את העסק המשפחתי וגם האבא. 
 
בשנת 1830 הצרפתים כבשו את אלג'יריה והעניקו ליהודים שהיו שם אזרחות צרפתית. (לפי החוק "קראמיוה" cremieux).
 
ב- 1911 סבי דוד התחתן  וב- 1912 נולד בן בכור, יוסף (joseph) שמו. נולדו עוד שתי בנות: מרים ושרה שנפטרו בילדותם בשל מחלה. באותו זמן לא היו קיימים חיסונים. הטיפול במחלות היה עם תרופות סבתא. כשאבי נולד ב- 1916, אמא שלו אסתר לא שרדה בלידה, סבתא של אבי לקחה את התפקיד של האמא והחליטה לגדל אותו.הסבתא הייתה בגיל מבוגר כשהיא נפטרה. מנקודה זו לאבי היו חיים מאוד קשים. סבי דויד התחתן שוב וחלה במחלה קשה וניפטר. אבי היה בבית יתומים כשהוא היה בגיל שבע. כשהגיע לגיל תשע, זוג חסר ילדים אימץ אותו. אבי נשלח לבית הספר ולמד קרוא וכתוב.
 
באלג'ריה היהודים חיו בשכונה טובה, עם השכנים המוסלמים. בעיר קונסטנטין הקהילה הייתה מרוכזת סביב בתי הכנסת שהם בנו. לרוב עסקו במסחר והיה שגשוג וחיים טובים גם כאשר הצרפתים שלטו במדינה. עד שיום אחד הגיעו אנשים דתיים מוסלמים קיצוניים. ב 1936 קרה אירוע שכל המצב התהפך.  סיפרו שילד קטן יהודי "הטיל את מימיו" על גדר של מסגד (בית תפילה של המוסלמים) ופה התחילו העניינים להתחמם. המקום כאילו הפך לזירת קרב – בין הילד למוסלמים. המבוגרים (היהודים) לקחו חלק בעניין והגנו על הילד. למחרת המוסלמים עשו "פוגרום" נגד היהודים כתוצאה מהמקרה. נהרגו יהודים רבים, ביניהם ילדים, הורים, סבים. היה מקרה של ילד שבדיוק חגג את עלייתו לתורה (בר מצווה). בצאתו מן הבית כנסת חבורה של מוסלמים שחטו אותו לנגד עיניהם של הנוכחים. כל העיר התאבלה על מותם של יקיריהם שמתו בזמן "הפגרום". הצרפתים לא עשו דבר בנידון והיהודים לא עמדו בצד אלה נלחמו כדי להגן על חייהם. מאז היהודים התרכזו במרכז העיר והמשיכו בחייהם.
 
לאחר האירוע הקשה הקהילה הפכה להיות יותר דתייה. אבי דניאל היה פעיל בתנועת הנוער "בני עקיבא" וריכז את כל הצעירים של העיר קונסטנטין. ב-1939 פרצה מלחמת העולם השנייה באירופה. כאזרח צרפתי אבי נילחם בצרפת נגד הגרמנים ובאחת החופשות שלו בקונסטנטין, הוא הכיר את אמי, דניזו, ביקש את ידה ובחופשה אחרת הם התחתנו. אבי חזר להילחם בצרפת. המלחמה הייתה ארוכה. כשהסתיימה אבי חזר לקונסטנטין. נולדו שתי בנות לפני: נליושרלט ואז אני נולדתי ונקראתי על שם סבתי, אסתר והוריי נתנו לי שם שני: ג'ואל. שני אחים נולדו סולומון ודוד ,ברג'יט נולדה במרסיי (האחות הקטנה). 
הערבים שהיו בקרבתנו רצו לגרש אותנו , היהודים. התחילו המחבלים לבצע פעולות הרג וזרעו פחד. הורי לא רצו שניפגע ועברנו לגור בצרפת ובמרסיי גדלתי.למדתי באוניברסיטת "אקס- אן -פרובנס" ובמקביל עבדתי. החלטתי לבקר בארץ ישראל ובזמן שהותי בארץ כתיירת, ביקרתי בכל מיני מקומות ובביקורי באשדוד הכרתי את בעלי, שמואל. זאת הייתה אהבה ממבט ראשון.חזרתי למרסיי וסיפרתי על שמואל. אבי רצה להכיר אותו ולאחר יומיים הוא טס לארץ. אבי היה מאוד מרוצה כשחזר למרסיי ואני החלטתי לעלות לארץ ישראל. הגעתי לשדה התעופה  כעולה חדשה, הפקיד ממשרד הפנים השם בתעודת הזהות שלי: "יואל" במקום ג'ואל (שמי בצרפתית). יואל שם זכר לא התאים לי ביקשתי להפוך אותו ל "יואלה".כעבור שמונה חודשים שמואל ואני התחתנו ונולדו לנו ארבעה ילדים נהדרים ויפיפיים: מיטל- הבכורה, חגית- אמא של איילה, רעות ודן.
 תמונה 1
 
אני גרה במושב בנייה עד עצם היום הזה ובעלי מגדל רפת עם פרות ליד ביתנו. ביקרתי בצרפת מדי שנה עד לפני ארבעה חודשים כאשר אמי דניז נפטרה ורצתה להקבר בארץ ישראל לצד אבי דניאל ז"ל. 

מילון

יהודי נודד
כינוי ליהודים שנדדו באירופה ממדינה למדינה ועסקו במסחר

ציטוטים

”איילה, נסיכה חכמה שלי, תסמכי רק על עצמך, כדי שלעולם לא נהיה יותר יהודי נודד“

הקשר הרב דורי