מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

היאחזות הנח"ל בסיני: חקלאות חדשנית

נכדי ואני בתכנית הקסומה
אשתי אושרה ואני בצעירותינו
נחישות ורצון: הצלחה של בן עיר לעשות חקלאות מוצלחת בתנאים קשים

נולדתי בתאריך 8.4.1952 בתל אביב, גדלתי בתל אביב למדתי בבי"ס היסודי בילו ולאחר מכן בתיכון עירוני ח'. בשנת 1971 התגייסתי לנח"ל, לאחר שירותי בנח"ל ובעקבות מלחמת יום הכיפורים בשל עיכוב בשחרור (בגלל המלחמה) השתחררתי בסוף חודש אפריל 1974. לאחר השחרור המשכתי להתגורר בישוב.

נח"ל סיני היה היאחזות נח"ל שהתקיימה על ידי חיילים ששירתו בה והחליטו להישאר בישוב. ההיאחזות הייתה למעשה שילוב של יחידה צבאית ויישוב אזרחי המתפרנס בעיקר מחקלאות ומנהל חיי קהילה כבסיס ליישוב עתידי. על פי עיקרון זה, החיילים והחיילות עובדים בהיאחזות ושומרים עליה עד שמחליטה המדינה על הקמת יישוב אזרחי במקומה.

בשנת 1977 התחתנתי עם אשרה ויש לנו 4 ילדים: איל, אלון, אורן ואופיר. מהם יש לנו היום שבע נכדות ונכדים שהם גאוותי הגדולה. בשנת 1988 עברנו להתגורר ברמת השרון עד היום.

עשייה חלוצית וחקלאות חדשנית

הסיפור שלי מתרכז בעשייה חלוצית, כאשר במהלך שירותי בנח"ל הגענו להיאחזות הנחל בסיני: המקום נמצא כעשרה קילומטרים מהעיר אל-עריש, המקום שוכן במדבר סיני. המצרים בנו באותו מקום חווה חקלאית בה ניסו לגדל מיני גידולים, אך בגלל מליחות אצירה שהייתה בבארות המקומיות, כל מה שניסו לגדל נכשל. אנו לעומת זאת, בעבודה קשה עם נחישות ומומחים, הצלחנו למרות המליחות הגבוהה לגדל ירקות למיניהן כגון: עגבניות, חצילים ומלפפון. הממטרות נחסמו בגלל המליחות הגבוהה של המים והמתיישבים הקודמים לא הצליחו לגדל כלום, וכשאנחנו הגענו ניסינו לגדל את הירקות בהתחלה לא הצלחנו. אז יום אחד באו אלינו ממפעל לטפטפות ונתנו לנו לנסות את הטפטפת הראשונה בארץ. לאחר כמה ניסיונות פתחנו שיטה לגדל את הירקות בעזרת הטפטפות.

בשל המליחות הגבוהה לירקות הללו היו טעם מיוחד מאוד, שבגללו קיבלנו מחיר גבוה בשוק. צורת הגידול התקיימה באותה תקופה באזור הערבה. לאחר שנים הצלחנו בניסיונות עצמיים שלנו לחדש דברים על ידי, בין היתר, השקיה ייחודית. זו צורה מקורית של שיטות גידול שאפשרה לנו לעשות מה שהאחרים לא עשו. אגב, הדברים נעשו תוך כדי השירות הצבאי שלנו שכלל, בין היתר, סיורים באזור עזה, שמירה על המקום והשתתפות במלחמת יום הכיפורים בה שירתי כחובש קרבי בחזית המצרית.

המסר החשוב שלי אותו אני מעוניין להעביר לדורות הבאים הוא – שבעזרת רצון ונחישות אפשר להצליח ולהגשים את החלומות והמטרות בחיינו. החיים מציבים לנו אתגרים ואני מחנך את ילדי ונכדיי שרק בעזרת אמונה והתמדה נוכל לעמוד מולם בהצלחה.

אני מספר סיפור זה על מנת  להראות לדור הצעיר, שככל הנראה עבודת אדמה רחוקה ממנו, מה ניתן לעשות כאמור עם רצון ונחישות חיובית.

היאחזות הנחל בסיני שיר (להקת הנחל)

הזוית האישית

סבא אבי: החוויה של הקשר הרב הדורי הייתה עצמתית וחיזקה את הקשר ביני ובין פלג הנכד האהוב שמח שיכולתי לשתף את פלג בסיפור שלי ושמחתי לעזרתו בעניין אין ספק שהדבר יחזק את הקשר בינינו.

הנכד פלג: החוויה שלי בתכנית הקשר הרב דורי הייתה מעניינת ומהנה, ואני שמח שסבי שיתף אותי בסיפורו המעניין. התכנית באמת חיזקה את הקשר ביני לבין סבי אבי.

מילון

היאחזות
שילוב של יחידה צבאית ויישוב אזרחי המתפרנס בעיקר מחקלאות ומנהל חיי קהילה כבסיס ליישוב עתידי. (ויקיפדיה)

אֲצִירָה
גְּנִיזָה, קִבּוּץ, לִקּוּט, גִּבּוּב (מילוג)

ציטוטים

”על ידי נחישות אפשר להשיג כמעט הכול“

”בעבודה קשה עם נחישות ומומחים הצלחנו, למרות המליחות הגבוהה, לגדל ירקות למיניהן כגון: עגבניות, חצילים ומלפפון“

הקשר הרב דורי