מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטלאות מפולין לישראל

אני ונכדי.
האחיות לבית רייס- לילי פלדמן וחנה חלוץ.
המשטר הקומוניסטי בפולין

בעבר העיירה הייתה ידועה בשם כרייכנבאך האזור היה שייך לגרמניה. אחרי המלחמה היהודים חזרו לפולין לעיירה דזרזוניוב. הורי הכירו והתחתנו אחרי המלחמה והקימו את ביתם בעיירה דזרזוניוב ושם אחותי ואני נולדנו למשפחת רייס אברהם ודורה זיכרונם לברכה. אבי אברהם רייס ז"ל היה ראש הקהילה היהודית בעיירה דזרזוניוב. מתוך תפקידו כראש הקהילה היהודית ניהל גם את בית הכנסת בעיירה. באותה תקופה המשטר הקומוניסטי הוא זה ששלט בפולין.

המשטר הקומוניסטי התנכל ליהודים עד כדי כך שעל כל דבר היה מחפש איך להכניס את היהודים לבתי הסוהר. הוא מתוך זה שאבי היה יהודי מאמין וגם יהודי אשר דאג ליהודים בעיירה נתפס אבי בעיני המשטר הקומיניסתי דאז כי הוא יהודי אשר צריך להכניסו לבית הסוהר בכדי שלא יוכל לעזור ליהודים בעיירה. אי לכך אבי ביקש אשרה ליציאה מפולין, כאשר נודע כי אבי ביקש אשרת יציאה מפולין התנכלו לו אנשי המשטר הקומיניסתי, באותה תקופה הבין אבי כי בכל דרך שהיא הוא חייב לצאת את פולין ולהגיע לישראל.

כאשר נודע לאבי כי השלטון הקומיניסתי יכניסו לכלא החליטו הורי כי אין מנוס מלצאת את העיירה דזרזוניוב עכשיו ומידי. עקב האילוצים של הורי הוחלט כי כבר עכשיו ומידי הוספים את כל בני המשפחה שהם אבי אברהם רייס ז"ל, ואימי דורה רייס הופנוג ז"ל וסבתי פרידה הופנוג ז"ל, הורי השאירו את כל רכושם שהיה שם כגון בית שגרנו בו. הבית נשאר כמו שהוא לפולנים ועד היום לא קיבלנו פיצוי לכך. אחותי לילי רייס פלדמן, אני חנה שרה רייס חלוץ. ויצאנו כולם יחד כבר באותו היום מפולין ברכבת לאיטליה ושם התחסנו במלון למרות שהכסף היה חסר. ובאותם הזמנים אך מחוסר בררה הינו חייבים לגור שם עד אשר נסדר את הניירות ליציאה לארץ ישראל. וכאשר קיבלנו את האישור ליציאה לישראל הפלגנו באונייה בשם "מולדת" אבי אברהם רייס ז"ל, ואיימי דורה הופנוג – רייס ז"ל, וסבתי מצד איימי פרידה הופנוג ז"ל. ואחותי לילי פלדמן- רייס, ואני חנה שרה חלוץ רייס. הגענו באונייה בשם " מולדת" לחיפה שם חיכו לנו קרובי משפחה שלקחו אותנו לגור איתם באותו דירה ברמלה. מרמלה עברנו לגור בחולון בדירה אשר הורי קנו ברחוב שיכון הפרוגרסיביים בניין מספר 1 חולון שהפך לימים להיות רחוב סרלין 1 חולון.

החיים בארץ להורי היו די קשים, מאחר ולא ידעו את השפה העברית היו חייבים לעבוד בעבודות קשות. ומאחר והורי בפולין היו אנשים מסודרים מבחינה כלכלית. אבי היה ראש הקהילה היהודית ואיימי לא עבדה, אך בארץ הייתה חייבת לעבוד בכדי שהמשפחה תוכל לשרוד ולחיות חיים כמו כולם ושהילדים יוכלו לקבל חינוך, הדבר החשוב ביותר היה שהילדים יקבלו חינוך ושילמדו.

תמונה 1
האחיות לבית רייס- לילי פלדמן וחנה חלוץ.

20170127_092303
חנה חלוץ רייס. בשנת 1957.

האונייה בה הגענו ארצה מאיטליה לישראל בשנת 1954.

לסיכום רקע: התלאות מפולין לישראל הביא את כל משפחתי שנצלה בשואה והקימה משפחה חדשה. להוכחה לניצחון ולכוח. הוכחה היא שהוריי אברהם רייס ז"ל, אמי דורה "הופנונג" רייס ז"ל

ילדו ילדים לאחר המלחמה את לילי "רייס פלדמן" חנה "רייס חלוץ" אשר הקימו משפחות לתפארת מדינת ישראל.

והם למשפחת "פלדמן" נולדו 3 ילדים.

1. טלי פלדמן

2. אבי פלדמן

3. ניב פלדמן

ולמשפחת חלוץ נולדו 3 ילדים.

1. רווית יצחקי חלוץ

2. אמיר חלוץ

3. מור חלוץ

זו ההוכחה לניצחון. 

הזוית האישית

אני סמוך ובטוח שהיום אנו אדונים לגורלנו. שהמשימה שהוטלה עלינו איננה מעל כוחותינו; שנוכל לעמוד במכאובים ובמאמצים שהיא תובעת. כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידנו.

מילון

משטר קומוניסטי.
קומוניזם זו צורת ממשל (ולא \"סתם\" מדיניות) מסוג צורות הממשל הדיקטטוריות (שבה אדם או קבוצה קטנה של אנשים שולטת על המדינה). על הנייר הקומוניזם דוגל בהלאמת כלל הרכוש (כלומר הפיכת כל הרכוש לרכוש המדינה) וחלוקת רכוש זה באופן שווה לכלל האזרחים במדינה, אולם בכל הנסיונות המתועדים ליצירת משטר קומוניסטי הממשלה רק לקחה את כל הרכוש מהאנשים אבל לא חילקה אותו באופן שווה אלא השאירה את רוב הרכוש בידי אלה שקרובים לצלחת, וכך רוב העם חיים בחוסר כל. בנוסף על הנייר הקומוניזם אינו מחייב פעולות דיכוי אכזריות אולם גם כאן כל הניסיונות של האנושות ליצירת קומוניזם הובילו עד מהרה ליצירת משטרה חשאית, פעולות דיכוי אלימות כנגד אזרחים ובכלל אווירת פחד ואימה מתמידים.

ציטוטים

”אני סמוך ובטוח שהיום אנו אדונים לגורלנו. שהמשימה שהוטלה עלינו איננה מעל כוחותינו.“

הקשר הרב דורי