מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטיול שהתקיים בלעדיי

סבתא מרים וטום הנכד
תמונה משפחתית של סבתא בילדותה
סבתא מרים מספרת על הטיול השנתי, שנעדרה ממנו, בשל פחד הוריה מהמצב הבטחוני

שמי מרים שקד, רוצה לספר על  חוויה בלתי נשכחת "הטיול שהתקיים בלעדי":
 
לפני 65 שנים בהיותי בכיתה ח' שהייתה הכיתה האחרונה לפני התיכון. מקובל היה לערוך טיול שנתי בין שלושה ימים, הטיול הזה אמור היה להיערך בגליל העליון. באותה התקופה היו כנופיות של ערבים שנקראו "פֶדַאיון" הכנופיות האלו תקפו ישראלים רק בשל היותם ישראלים.

ערב לפני יציאתי לטיול הייתה תקיפה של "הפֶדַאיון" רצינית ביותר שבה נהרגו תושבים ישראלים. אני שציפיתי כל כך לטיול הזה הכנתי מראש את התרמיל עם כל הציוד ואת כל הממתקים שהיו אז קשים להשגה. בערב החליטו הוריי, עקב המצב הבטחוני, לא לאפשר לי להצטרף לטיול, אני קיבלתי את הגזרה ועולמי חרב.

באותה תקופה כמעט ולא יצאו לטיולים ארוכים. לאנשים בקושי היו מכוניות פרטיות ולא הייתה אפשרות לטייל. כל אותו לילה בכיתי ולא עצמתי עין. בבוקר קמתי והלכתי לבית הספר. הייתי אמורה להביא לטיול סוכר וקפה עבור כולם. נאלצתי להגיע לבית הספר לפני שכולם יצאו לטיול ולמסור את הקפה והסוכר. מסרתי את הדברים שהיתי צריכה למורה ואמרתי לה שאני חולה, מה שכמובן לא היה נכון, אבל נראיתי ככה בגלל הלילה הנוראי והעצוב שעבר עליי. כמובן שגם התביישתי להגיד למורה את האמת, שהורי לא נותנים לי לצאת.

עד היום בגילי המתקדם אני לא יכולה לשכוח את האכזבה שגרמו לי הוריי, למרות שהם חשבו על טובתי ושלומי. אני כאמא, למדתי לקח ולא גרמתי לילדי מקרה כזה.
 
העשרה
הפֶדַאיון: "הפֶדַאיון (בערבית: ??????????) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

פדאיון
הפֶדַאיון (בערבית: ??????????) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60.

ציטוטים

”כיום המצב הביטחוני בארץ לא קל אבל צריך להמשיך לתת לילדינו לטייל בארץ ישראל. “

הקשר הרב דורי