מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטיולים של סבא משה בארץ ישראל

סבא משה רווה והנכד תבור
סבא מטייל ברחבי הארץ
כיצד התחלנו לטייל בארץ ישראל?

כיצד התחלנו לטייל בארץ ישראל ?
סיפורו של סבא משה רווה
עוד בהיותי ילד קטן התחלתי לטייל בארץ. בגיל שבע היה טיולי הראשון למטולה המושבה הצפונית ביותרבישראל. אבי ואימי התאכסנו במלון. אני עם בן דודי שהיה בן שמונה וחצי יצאנו לטייל לבד בלי רשות לכווןמפל התנור. לאחר הליכה שערכה זמן רב של כשעתים וחצי כשבדרך אנחנו קוטפים תאנים הגענו למפל.
 
מסתבר לאחר כשעה שנעלמנו התחילו ההורים לחפש אותנו וגיסו לשם כך הרבה תושבים ממטולה. ברור שלא מצאו אותנו ורק שהתקרבנו למטולה בדרכינו חזרה נפגשנו עם חלק מהמחפפים. זה היה הטיולהעצמאי הראשון שלי.  
 
טיולי תנועות הנוער כילד כילד נערכו טיולים למספר ימים בצפון הארץ. טיולי ים לים- מים תיכון לכינרת. טיפוס להר התבור, הכרמל והמירון. טיולי תנועה  בגיל הנעורים בגיל הנעורים ערכנו טיולי תנועה בדרום הארץ, הר הנגב אילת ומכתשים. בטיול להר רמון  עשינו עם כל הציוד על הגב. לא היו אוטובוסים שיעבירו אותנו ממקום למקום.
מהרגע שעלינו עם הציוד על הגב המשכנו לטייל את כל  שלושת הימים הבאים. טיולים בסיני אחרי הצבאאחרי מלחמת ששת הימים, טיילנו בסיני, כולל טיפוס על הר סיני דרך שארם ואטור.שם כבר היינו קבוצה ללא מדריך, עם בדואים  וגמלים, עם חברות וחברים .טיולי ג'יפים וטרקטורונים בארץ.
 
תמונה 1
 
מאחר ונגמר לנו הכוח ברגליים מכל אותם טיוליי ילדות, ולא היה כוח לסחוב יותר תרמילים על הגב, עברנו לטיולים מאתגרים מהדרום ועד הצפון בג'יפים וטרקטורונים. לעיתים עם ילדים, חברים ונכדים.
 
טיולי סוסים  כשהדלק התייקר והתחשבנו בדרישות זיהום האוויר, עברתי לטיולי סוסים.בטיולים אלוהגעתי למקומות שגם הג'יפים והטרקטורונים לא יכולים להגיע. 

מילון

טיולי מים לים
הוא נתיב הליכה ארוך ושמו של מסע רגלי ידוע בתנועות הנוער, שנערך בין שני חופים בצפון ישראל, מחוף הים התיכון ועד חוף ים כנרת. המסע היה נפוץ במיוחד בשנות ה-50 וה-60, והיה חלק מהפעילויות הקבועות בתנועות הנוער ובתי הספר. המסלול מתחיל באזור חוף אכזיב, וכולל הליכה בעיקר דרך נחל כזיב ונחל עמוד, לאורך מסלול שאורכו כ-60 - 70 ק"מ. הצעידה נמשכת בין יומיים לארבעה ימים וכוללת לינה במקומות שונים בדרך, כמו המונפור, או שמורת הר מירון.

ציטוטים

”עברתי לטיולי סוסים. בטיולים אלו הגעתי למקומות שגם הג'יפים והטרקטורונים לא יכולים להגיע. “

הקשר הרב דורי