מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הטבעת של סבתא לאה פינקלשטיין

סבתא שלי ואני סורגות
סבתא שלי בת שש
חפץ אהוב מהעבר

שמי יעל יאדגר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומתעדת את סבתי, לאה פינקלשטיין.

החפץ האהוב על סבתא שלי מהעבר הוא טבעת לב. היא קיבלה את הטבעת בבת המצווה שלה מדודים שלה. סבתא שלי בחרה את הטבעת הזאת כי זו טבעת שהיא מאוד אוהבת, בצעירותה היא הלכה איתה הרבה. הטבעת מזכירה לסבתא שלי את הדודים שלה ואת הילדות שלה בתור נערה. בזכות התכנית הזו סבתא שלי מצאה את הטבעת ואפילו נתנה לי אותה מתנה.

במהלך השנים סבתא שלי ענדה תכשיטים רבים, אבל הטבעת הזו היא הראשונה שהיא קיבלה ואליה היא הכי קשורה. החלום שלה היה לתת את הטבעת לנכדה שלה והשנה בבת המצווה שלי היא זכתה להגשים את חלומה. אני שמחה שסבתא נתנה לי את הטבעת שלה. אני מתכוונת לשמור עליה היטב, והלוואי וגם אני אזכה לתת אותה לנכדתי כשהיא תחגוג בת מצווה.

זכרונות מבית הספר

כשסבתא שלי הייתה תלמידה, לא היו הסעות לבית הספר והיא הייתה צריכה ללכת ברגל. בית הספר היה רחוק מהבית, לכן לקח הרבה זמן ללכת אל ולחזור מבית הספר. המקצוע האהוב על סבתי היה עברית, כי פעם בשבוע המורה היה מספק לכיתה סיפורים שהוא כתב, והמורה הזה היה אהוב על כל התלמידים. כשסבתי הייתה בגילי, היא למדה בנוסך לכל המקצועות גם תפירה ובישול. את המקצועות האלה היא מאוד אוהבת גם עכשיו וממשיכה לעסוק בהם.

בכיתה ח' לא אישרו לסבתי לצאת לטיול שנתי, אבא שלה לא חתם על אישור היציאה והמנהל שלח מכתב להורים של סבתא וביקש מהם לחתום על הטופס. אחרי קבלת המכתב, הם אישור לסבתא לצאת לטיול.

כשסבתי הייתה קטנה היא רצתה לעבוד בהנהלת חשבונות. בזמנה הפנוי היא הייתה נותנת שיעורים פרטיים לילדים קטנים יותר שזקוקים לעזרה בחומר הנלמד ועוזרת לאימא שלה.

ראיון שערכה יעל עם סבתא לאה

הזוית האישית

יעל הנכדה המתעדת: נהניתי לחקור ולגלות יותר על העבר של סבתא שלי, בעיקר על שנת בת המצווה שלה כי זאת השנה שאני נמצאת בה וחווה אותה.

מילון

תפירה
תפירה היא פעולת חיבור או שינוי סגנוני של בדים, עורות, ניירות, רשתות מחומרים שונים וחומרי גלם אחרים שעוביים דק באמצעות חוט. אפשר לתפור במלאכת יד בעזרת מחט בעלת קוף שבו משחילים את החוט או לתפור במכונת תפירה. בדרך כלל תופרים בגד כך שתך התפירה נסתר מעין, אך בתקופות שונות תפרו בגדים עם חוטי רקמה שהם עבים יותר מחוטי תפירה וכך קבלו בגדים צבעוניים יותר. עם המצאת מכונת התפירה שהקלה את יצירת הבגדים, התחילו להשתמש בתכי תפירה גלויים שחיזקו ועיטרו את הבגדים בו זמנית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בזכות התכנית הזו סבתא שלי מצאה את הטבעת ואפילו נתנה לי אותה מתנה“

הקשר הרב דורי