מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החפצים הבונים את משפחתנו

סבתא ואני בתכנית הקשר הרב דורי
גביעי הכסף מרוסיה העוברים במשפחתנו מדור לדור
חפצים שעוברים בשלושה דורות: מסבא וסבתא של סבתא שלי: חנוכייה, גביעי קידוש ואגדות של פסח, דרך ההורים של סבתא שלי, הלה ויהודה ורזגר ועד להווה

סבתא דבורה הרפז ונכדה זיו אלוני ערכו רשימת מצאי מעניינת במיוחד של חפצים העוברים במשפחתם מדור לדור.

לסרטון מרתק אודות החפצים העוברים מדור לדור בבית משפחת הרפז על הסתעפויותיה:

 

בין הפריטים המוצגים בסרטון ניתן לראות חנוכיה עשויה ברונזה, יצר אותה אבא של סבתא שלי בפולין. בהתחלה הדליקו את הכנים בעזרת שמן, לאחר מכן עברו להדליק אותה באמצעות נרות חנוכה. כמו כן ישנה בסרטון החנוכיה של סבתא דבורה, אותה קיבלה משלושת ילדיה על השלמת הדוקטורט שלה. החנוכיה עשויה כסף.

פריטים נוספים שעוברים במשפחה הם שני גביעים לקידוש. על שניהם ישנם ריקועים של בתים, ובינהם רקוע פרח. נראה כי מישהו רקע אותם באופן אישי. בזכות הפייסבוק אנו יודעים שלמספר אנשים מועט יש גביעים כאלה. הגביע עשוי כסף על פי הערכת שמאי. משקל כל אחד מהם הוא 44 גרם, הם נוצרו ברוסיה.  הגביעים הגיעו עם סבא של סבתא שלי וחצו יבשות.

פריטים נוספים שעוברים במשפחה הן הגדות מיוחדות של פסח: הגדה אחת היא של סבא שלי, עמנואל. הגדה נוספת שייכת לסבא של סבתא, סבא רבא ישעיהו. הגדה זו הודפסה בפולין בשנת 1900 והיא עוברת במשפחה מאז. זו הגדה אישית של סבא ז״ל, שומר עליה דודי רועי הרפז שחי כיום בלוס אנג׳לס, ארה״ב.

ההגדה של סבא רבא ישעיהו, עם כתמי התזות היין על עשרת המכות 

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא דבורה והנכד זיו: היה לנו חשוב לתאר את ההיסטוריה של המשפחה באמצעות חפצים שונים. אלה מסמלים מבחינתו את המסורת המשפחתית החשובה לנו כל כך.

מילון

חפצים יקרי ערך משפחתי
חפצים שעברו מדור לדור במשפחה

בְּרוֹנְזָה
אָרָד (בְּרוֹנְזָה בלעז) היא סגסוגת של נחושת בתוספת בדיל להקשיה. סגסוגת ארד טיפוסית מכילה 88% נחושת ו-12% בדיל. יש סגסוגות ארד שבהן יסודות אחרים כמו זרחן, מנגן, אלומיניום או צורן, מחליפים את הבדיל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האהבה לחפצים לעולם תשאר“

”החותמת בתחתית כל גביע היא של הצאר ניקולאי השני, אשר נרצח עם פרוץ המהפכה הבולשביקית“

הקשר הרב דורי