מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפמוטים של סבא יגאל שלו

פמוטים שנוצרו בפולין
סבא יגאל שלו לפני שנה
חפץ של סבא

יגאל שלו נולד בשנת 1940 בישראל

כשהוריו עלו לארץ בשנת 1935 הם הביאו איתם זוג פמוטים שקיבלו מסבתא של אמו של יגאל. זוג הפמוטים עבר בירושה לאמא של יגאל, חנה שטרוזר והיא הורישה ליגאל. יגאל שומר אותם עד היום.

הפמוטים נוצרו בפולין לפני הרבה שנים והם עשויים מיצקת מתכת ומצופים בכסף. הפמוטים הם זכר לסבו וסבתו שנספו בשואה. יגאל לא זכה לראות את סבו וסבתו ונאלץ לראותם רק בתמונות. הפמוטים נמצאים אצל יגאל כבר במשך עשרים שנים מאז מות אמו והוא מתכוון להשאיר אותתם ואפילו לתת אותם בירושה לאחד מילדים או נכדיו.

 הפמוטים שסבא קיבל מהוריו, שהם קבלו מסבתו

תמונה 1

כיום יגאל אבא לשלושה ילדים שתי בנות ובן אחד וסבא לאחד עשר נכדים. הפמוטים חשובים מאוד ליגאל משום שהם הזכר היחיד ממשפחתו שנספתה בשואה. אם הפמוטים יגנבו יגאל ירגיש צער רב משום שאבד לו חפץ בעל משמעות ובעל זיכרון של עשרות שנים.

הפמוטים מסמלים עבור יגאל את הזיכרון של שמירת המסורת היהודית. למרות השואה החפץ הועבר לאמו שעלתה ארצה ומי שנשאר בפולין הושמד בשואה.

הזוית האישית

יגאל שלו: אני נהנתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

פמוטים
הוא מעמד לנר אחד או יותר, המשמש כגוף תאורה, לטקסים דתיים או למטרות נוי ודקורציה. על אף שכיום תאורה חשמלית מייתרת את השימוש בנרות, פמוטות משמשים בבתים רבים כאלמנט דקורטיבי המייצר אווירה ייחודית באירועים מיוחדים, חברתיים ורומנטיים כאחד. לפני המצאת החשמל, נרות היו בשימוש נרחב לצורכי תאורה והועברו מחדר לחדר באמצעות פמוטות קצרים יותר מאלו הנהוגים כיום, בעלי שוליים רחבים לאגירת השעווה הניגרת מן הנר.

ציטוטים

”הפמוטים נוצרו בפולין לפני הרבה שנים והם עשויים מיצקת מתכת ומצופים בכסף. “

הקשר הרב דורי