מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החנוכייה המיוחדת

סבא יורדם וסבתא יוכבד
סבא יורם עם הנכדים
הנכד דין מספר על סבא יורם וסבתא יוכבד

אני רוצה לספר לכם על סבא שלי, סבא יורם. לסבא אין כינוי שם. הוא נולד בתאריך 20/07/1947 בארץ. הוריו של סבא היו שולמית ויעקב ז"ל. שולמית נולדה בארץ ויעקב נולד בליטא. סבא הוא הבן הבכור, יש לו אחות קטנה ושמה אורה והיא גרה בקריית מוצקין והיא למדה בבית ספר אחדות במוצקין. במשך הרבה שנים היא הייתה מורה לספרות וללשון. בשנת 2001 נהרג בנה של אורה, רז, בפעילות מבצעית, ומאז היא מקדישה את חייה לטיפול במשפחות שכולות. אחיו של סבא יורם, נתי בן 68, למד גם הוא בבית ספר אחדות במוצקין, יש לו 4 ילדים והוא גר בבנימינה.

מצד אבא: סבא של סבא שלי – נתן, וסבתא של סבא שלי – פנינה, פנינה הייתה חברת מועצה ראשונה בקריית מוצקין והקדישה את חייה לטיפול בקשישים ונזקקים. נתן נפטר בגיל צעיר מאוד והיה מהנדס מכונות שהמציא מכונות לרופאי שיניים. שם המשפחה של נתן ופנינה סבא וסבתא של סבא יורם מצד האמא היה מנלברוד. פירוש השם מנדלברוד: הינו ״ענף שקד”. סבא שלי – יורם – התחתן עם יוכבד; הקים את חברת "היחידה לביטחון לאומי", חברה לייעוץ בטחוני שעובדת עם משטרת ישראל וחברות בארץ ובעולם.

סבתא יוכבד

לסבתא אין כינוי שם, סבתא נולדה בתאריך 4.03.1950 בארץ. הוריה של סבתא, מיכאל וחיה ז"ל, חיה נולדה בליטא ואיבדה בשואה בעל ושני ילדים, ומיכאל נולד ברוסיה והיה פרטיזן. לאחר השואה סבתא חיה וסבא מיכאל הכירו בקפריסין במחנה עבודה, התחתנו ועלו ארצה וחיו במושב עין עירון, שם היו חקלאים. סבתא בת בכורה, יש לה אחות ושמה לאה ואין לה ילדים.

סבא יורם וסבתא יוכבד

תמונה 1
מצד אמא – יוכבד וזלמן: זלמן היה איש עסקים ויוכבד הייתה אחות. מצד אבא – לאה וירחמיאל פלישמן היו איכרים והיו נוסעים מעיר לעיר למכור את התוצרת שלהם. סבתא יוכבד סיימה את לימודיה בסמינר נהלל, הכירה את יורם והתחתנה ועבדה כמורה בבית ספר ארלוזורוב.

גלגולו של חפץ

במשפחתנו יש פריט אשר עובר מדור לדור , הפריט הוא חנוכייה עתיקה. החנוכייה היא משנת 1936, שייכת לאבא של סבא יורם.

החנוכייה

תמונה 2
בשנת 1936 אבא של סבא שלי הכין בחנוכה את החנוכייה ואפילו חרט עליה את השנה. אני ומשפחתי משתמשים בחנוכייה זו כל שנה בחג החנוכה. פריט זה עובר אצלנו מדור לדור. כאשר בדקתי במקורות המידע מצאתי כי בדצמבר 1936 התרחשה בעמק בית שאן הקמה של יישוב תל עמל. היום קיבוץ ניר דוד, ראשון היישובים של "חומה ומגדל" על ידי בוגרי ודעתני השומר הצעיר. איני יודע האם קיים קשר בין השניים אך יכול מאוד להיות שהקמת יישוב יכולה להיות סיבה לחגיגות בפרט כאשר הזמן הינו חג החנוכה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בחט"ב שקד, קריית חיים, כחלק מעבודת שורשים.

עבודת השורשים המלאה של דין לפר

מילון

חנוכייה
מנהג הדלקת הנרות בחנוכייה הונהג כסמל לציון חנוכת בית המקדש שכלל גם את חידוש הדלקת הנרות במנורה (בה נעשה נס פך השמן) בידי החשמונאים לאחר שהצליחו לכבוש מחדש את בית המקדש השני מידי הכובשים היוונים.

ציטוטים

”בשנת 1936 הכין בחנוכה את החנוכייה אבא של סבא שלי ואפילו חרט עליה את השנה“

הקשר הרב דורי