מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החלפנו זהויות ומקומות מסתור

מור ולירון עם צדוק
צדוק לומד לעבוד על המחשב
נאלצנו להתנהג כנוצרים למראית-עין

ילדות בצל השואה

נולדתי בעיר בלגרד, עיר הבירה של יוגוסלביה, בשנת 1931 (כיום, העיר בלגרד היא עיר הבירה של סרביה).באותם השנים פרצה מתיחות כללית באזור זה.

ילדותי לא הייתה קלה. הייתה מצוקה כללית וקשה היה להשיג מצרכים לקיום.

הוריי סיפרו מאוחר יותר על התארגנות צבאית בכל אירופה. כל האנשים סבלו, בלי יוצא מן הכלל. זו הייתהמלחמה, שאנחנו מכירים כיום כמלחמת העולם השנייה, בה הייתה השואה. המתנגדים לנאצים חיו בסתר.היהודים היו צריכים להסתיר את יהדותם ולהסתתר, כדי שהנאצים לא ימצאו אותם. הם אפילו נאלצו לעשותצרכים בסתר. חיינו חיים לא רגילים, בצורה לא שגרתית. היינו צריכים להסתתר בדרכים מגוונות. בכל פעם החלפנו זהויות, החלפנו מקומות מסתור ונמלטנו ממקום למקום. זה אפשר לנו לשרוד.

היו אנשים שחשדו בנו מי אנחנו וניסו לברר האם יש לנו שמות אמתיים או מזויפים. כדי להסתתר, למדנולהתפלל תפילות נוצריות, להצטלב, לבקר בכנסייה ולהתנהג כנוצרים למראית עין.

כל שנות המלחמה לא למדנו בכלל, היות והייתה סכנה שתתגלה האמת מי אנחנו.חיינו לא היו קלים. קשה היה לחיות במסתור. כל הזמן פחדנו כי היינו ילדים צעירים. זה השאיר בנו צלקות נפשיות קשות. 

חיינו לא היו רגילים כמו שאר הילדים בגילינו. מדי יום ביומו הורינו חזרו על האזהרות ועל ההתראות שאנו חיים חיים אי-לגליים (בלתי-חוקיים) ואסור לנו לחשוף את זהותנו האמתית. נאלצנו לוותר על הלימודים בבית ספר.

אחרי המלחמה חזרנו ללמוד בבית ספר. זה לא היה בית ספר רגיל, אלא בית ספר של הילדים שנאסר עליהםללמוד בזמן המלחמה. ככה המשכנו במאמצים ללמוד ולהשתדל ולהשלים את מה שהפסדנו בשנים הקשות של מלחמת העולם השנייה.

תכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

שמחתי מאוד שיש לי אפשרות ללמוד לעבוד על המחשב בעזרת תלמידים מבית הספר. בהתחלה, מאוד חששתי. החששות נבעו גם מכך שפחדתי שלא אשמע טוב, או שלא תהיה למורים הצעירים סבלנות או שהיד תרעד לי בזמן העבודה על המחשב. שמחתי לגלות שהילדים רוצים לשמוע את הסיפור שלי וגם מוכנים ללמד אותי בסבלנות.

מילון

להצטלב
מנהג נוצרי של סימון עם היד צורה של קו מאוזן וקו מאונך היוצרים צלב בחזית גוף המצטלב, באמצעות היד הקמוצה.מצטלבים בהתחלת פעולה (פילה, אכילה...)

ציטוטים

”החיים במסתור השאירו בנו צלקות נפשיות קשות.“

הקשר הרב דורי